Amaç: Öğrencilerin sağlık bilimleri müfredatında, temel bilimleri öğrenmeye yönelik motivasyonlarına az odaklanılmıştır. Bu çalışmanın amacı, sağlık bilimleri müfredatında insan histolojisi öğrenen öğrencilerde, motivasyonun farklı bileşenlerinin etkisini araştırmaktır.
Gereç ve Yöntemler: Histoloji Motivasyon Ölçeği, tıp ve diş hekimliği ikinci sınıf lisans programlarına kayıtlı 235 öğrenciye (147 kadın ve 88 erkek), histoloji öğrenimine yönelik motivasyon bileşenlerini karşılaştırmak için kullanılmıştır.
Bulgular: Bu çalışmada histoloji öğrenen tıp fakültesi öğrencilerinin, diş hekimliği öğrencilerine göre, kariyer motivasyonu, öz yeterlilik ve öz belirleme bileşenlerinde daha fazla motivasyona sahip oldukları saptanmıştır. Cinsiyetin ise histoloji öğrenme motivasyonunda farklılık göstermediği görülmüştür.
Sonuç: Araştırma sonuçları, histoloji öğrenme motivasyonunda tıp ve diş hekimliği öğrencilerinde farklılık olduğunu ortaya çıkarmıştır. Bu sonuçlar öğrenme süreçlerini desteklemede, müfredatın gelişiminde ve eğitimin planlanmasında faydalı olacaktır.
Objective: Little focus has been placed on the motivation of students to learn basic sciences in the health sciences curriculum. The aim of this study is to investigate the effect of different components of motivation in students learning human histology in the health sciences curriculum.
Material and Methods: Histology Motivation Scale, was used to compare the motivational components for histology learning in 235 students (147 female and 88 male) enrolled in second-year medical and dentistry undergraduate programs.
Results: In this study, it was found that medical school students learning histology had more motivation in career motivation, self-efficacy and self-determination components than dentistry students. It was observed that gender did not differ in histology learning motivation.
Conclusion: The results of the research revealed a difference in the motivation to learn histology among medicine and dentistry students. These results will be useful in supporting the learning processes, the development of the curriculum and the planning of education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Özgün Araştırma |
Authors | |
Early Pub Date | April 30, 2023 |
Publication Date | April 30, 2023 |
Submission Date | January 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 25 Issue: 1 |
This Journal is a Publication of Kırıkkale University Faculty of Medicine.