Objective: Information obtained from the internet provides speed and convenience, but it can also lead to misinformation and confusion. YouTube is one of the most widely used video websites in Turkey. Therefore, This study sought to assess the information quality available in YouTube videos on neonatal care.
Material and Methods: English words "newborn care" and "neonatal care" were used as search terms on the official YouTube website (http://www.youtube.com). The first 200 videos were downloaded and videos that did not comply with the evaluation criteria were deactivated. Video uploaders were categorized as doctors, nurses, health professionals other than doctors and nurses, television programs/news agencies, health and medical information websites, and others. Videos were analyzed by two independent reviewers. Videos were evaluated according to the modified DISCERN, JAMA, and Global Quality Score.
Results: A total of 29 videos were included in the study. Two of the videos (6.8%) were obtained from non-health websites. Others were created by health organizations and or healthcare workers. The mean modified DISCERN score of the videos was 28±6. Of these videos, 11 (38%) were rated as very good, 10(34%) as good, 5 (17%) as moderate and 3 (10%) as non- qualified. The mean JAMA score was 1.0±0.9.
Conclusion: Videos uploaded mostly by health care workers and health organizations and not including advertisements were found to be informative enough by 90%. Choosing the uploaders carefully to access reliable health information is of utmost importance for supplying qualified information.
Amaç: İnternetten elde edilen bilgiler hız ve kolaylık sağlamakla birlikte yanlış bilgi ve kafa karışıklığına da yol açabilmektedir. YouTube, Türkiye'de en yaygın kullanılan video sitelerinden biridir. Bu nedenle, bu çalışma yenidoğan bakımı ile ilgili YouTube videolarında mevcut olan bilgi kalitesini değerlendirmeyi amaçlamıştır.
Gereç ve Yöntemler: İngilizce "newborn care" ve "neonatal care" kelimeleri resmi YouTube web sitesinde (http://www.youtube.com) arama terimleri olarak kullanılmıştır. İlk 200 video indirilmiş ve değerlendirme kriterlerine uymayan videolar devre dışı bırakılmıştır. Video yükleyicileri doktorlar, hemşireler, doktorlar ve hemşireler dışındaki sağlık profesyonelleri, televizyon programları/haber ajansları, sağlık ve tıbbi bilgi web siteleri ve diğerleri olarak kategorize edilmiştir. Videolar iki bağımsız hakem tarafından analiz edilmiştir. Videolar modifiye edilmiş DISCERN, JAMA ve Global Kalite Puanına göre değerlendirilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya toplam 29 video dahil edilmiştir. Videoların ikisi (%6,8) sağlık dışı web sitelerinden elde edilmiştir. Diğerleri sağlık kuruluşları ve/veya sağlık çalışanları tarafından oluşturulmuştur. Videoların ortalama modifiye DISCERN puanı 28±6’dır. Bu videoların 11'i (%38) çok iyi, 10'u (%34) iyi, 5'i (%17) orta ve 3'ü (%10) niteliksiz olarak değerlendirilmiştir. Ortalama JAMA puanı 1.0±0.9’dir.
Sonuç: Çoğunlukla sağlık çalışanları ve sağlık kuruluşları tarafından yüklenen ve reklam içermeyen videolar %90 oranında yeterince bilgilendirici bulunmuştur. Güvenilir sağlık bilgisine erişmek için yükleyicilerin dikkatli seçilmesi nitelikli bilgi temini açısından büyük önem taşımaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Özgün Araştırma |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2024 |
Submission Date | May 2, 2024 |
Acceptance Date | June 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 3 |
This Journal is a Publication of Kırıkkale University Faculty of Medicine.