Many websites have been using cookies to store information about users' behaviour. Although cookies provide various benefits for the service provider and the user, they are seen as a threat to online privacy. In recent years, many countries have introduced privacy laws.
The regulations led by the European Union impose the responsibility of informing the user about the cookies and obtaining the explicit consent of the user. For this reason, they use information/consent notices on their websites to inform users and ask for consent.
The primary concern of this study is to examine the effect of information/consent notices and, therefore, laws on users. The current study asks the following questions in the light of literature related to the subject: What are the users' knowledge and perceptions about the information/consent forms, how do they react to these forms, and what are the factors that affect their consent to these forms. While previous studies mostly focused on the EU region and the US, this study focuses on Turkey. In order to understand user behaviour in Turkey, an online survey was conducted with 56 participants. The study concluded that information/consent notices do not support optimal decision-making in users' privacy-related decisions.
Birçok web sitesi, kullanıcıların davranışları hakkında bilgi depolamak için çerezleri kullanıyor. Çerezler, hizmet sağlayıcı ve kullanıcı için çeşitli faydalar sağlasa da, çevrimiçi gizliliğe yönelik bir tehdit olarak görülmektedir. Son yıllarda, birçok ülkede gizlilik yasaları yürürlüğe girmiştir.
Avrupa Birliği’nin öncülük ettiği düzenlemeler, hizmet sağlayıcılara kullanıcıyı çerezler hakkında bilgilendirme ve kullanıcının açık rızasını alma sorumluluğunu yüklemektedir. Bu nedenle web siteleri, bilgi/rıza bildirimlerini kullanıcıları bilgilendirmek ve izin istemek için kullanırlar.
Bu çalışmanın birincil kaygısı, bilgi/rıza bildirimlerinin ve dolayısıyla yasaların kullanıcılar üzerindeki etkisini incelemektir. Mevcut çalışma, konuyla ilgili literatür ışığında şu soruları sormaktadır: Kullanıcıların bilgi/rıza formları hakkındaki bilgi ve algıları nelerdir, bu formlara nasıl tepki verirler ve rızalarını etkileyen faktörler nelerdir? Daha önceki çalışmalar daha çok AB bölgesi ve ABD'ye odaklanırken, bu çalışma Türkiye'ye odaklanır. Türkiye'deki kullanıcı davranışlarını anlamak için 56 katılımcı ile çevrimiçi bir anket yapılmıştır. Çalışma, bilgi/rıza bildirimlerinin, kullanıcıların gizlilikle ilgili kararlarında optimal karar vermeyi desteklemediği sonucuna varmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Privacy and Data Rights |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 20, 2024 |
Publication Date | December 23, 2024 |
Submission Date | October 23, 2024 |
Acceptance Date | December 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |