Özet
Günümüzde “Gelenekte yenilik” kavramı gerek geleneksel sanatlar alanında eser üreten sanatkârlar gerekse bu alanda akademik çalışmalar yapan araştırmacılar arasında sıkça tartışıla gelen bir sorunsal haline dönüşmüştür. Geleneksel olanın aynı anda hem yaşadığı çağın nabzını tutması, hem de geleneksel olanın izlerini taşıması mümkün müdür? Şayet mümkün ise bu nasıl gerçekleştirilebilir? Bu minvalde yenilik nedir? Yenilik, geçmiş formların küçük değişikliklerle şimdiye taşınma hali midir? Yoksa yenilik formlar ötesi bir yaklaşım mıdır? Bu çalışmamızda Osmanlı döneminde, geleneksel ikonografiye dâhil olan bir görsel imge kalıbının nasıl bir değişim ve yenilik sürecinden geçmek suretiyle sonraki yüzyıllara aktarıldığını tespit etmeye ve bu suretle yukarıda dile getirmiş olduğumuz sorunsalın cevabını bulmaya çalıştık. Bu cevabı bulabilmek adına Osmanlı İmparatorluğu’nda gerek idari, gerek sosyo-kültürel, gerekse sanat alanında keskin kırılmaların yaşandığı 16. ve 18. yüzyıla ait 1579 tarihli Kıyafetü’l-İnsaniyye fî Şemâili’l-Osmâniyye (TSMK, H. 1563) ile 1710 tarihli Kebir Musavver Silsilenâme (TSMK, A. 3109) adlı iki ayrı padişah portre albümü içerisindeki Nakkaş Osman ve Levni’ye ait padişah imgelerini karşılaştırmayı uygun gördük. Çalışmamız sonunda Kıyafetü’l-İnsaniyye fî Şemâili’l-Osmâniyye adlı eserde Nakkaş Osman tarafından oluşturulup daha sonraki yıllarda diğer nakkaşlar tarafından da devam ettirilen bir padişah portre kalıbının yaklaşık iki yüzyıl sonra Levni tarafından ne şekilde yorumlanarak Kebir Musavver Silsilenâme’de yer aldığını ve bu doğrultuda geleneksel bir formun, aktarılmış olduğu zamanın ruhunu da barındıracak şekilde nasıl yeni bir forma dönüştürüldüğünü tespit etmeye çalıştık.
Padişah Portreciliği Geleneksel Türk Sanatları Minyatür Yenilik Kozmoloji Yer-gök Perde İktidar Sembolleri Nakkaş Osman Levni Kıyafetü’l-İnsaniyye fî Şemâili’l-Osmâniyye Kebir Musavver Silsilenâme
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 2 |