Research Article
BibTex RIS Cite

Kadim Sanatları Yaşatan El Yapımı Boyalar

Year 2024, Issue: 9, 66 - 75, 10.06.2025

Abstract

References

  • KAYNAKÇA Derman, M. U. (2019). Ömrümün Bereketi 2. İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı.
  • Derman, Ç. (2002). Geleneksel sanatlar cildi: Türk tezhip sanatının asırlar içinde değişimi (C. 12). Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Yazır, M. B. (1981). Kalem güzeli. Ankara: Ayyıldız Matbaası. Acar, M. Ş. (2011). Osmanlı’da günlük yaşam nesneleri. İstanbul: Yem Yayın.
  • Tanındı, Z. (1996). Türk minyatür sanatı. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Ekici, S. A. (2020). Ehl-i hiref-i hâssa sanatkârları. İstanbul: Lale Yayıncılık.
  • Neddo, N. (2015). The organic artist. USA: Quarry Books. Kremer Pigmente. (2019). Rezeptbuch. Aichstetten: Kremer Pigmente.
  • Webster, S. (2012). Earthen pigments. England: Schiffer Publishing.
  • Pfaff, G. (2017). Inorganic pigments. Berlin: De Gruyter. Uebelle, C. L. (1913). Paint making and color grinding. London: The Trade Papers Publishing.
  • Sözlü Sunum ve Seminerler:
  • Aykutalp, H. (2013, 31 Ocak). Edirnekâri üzerine seminer. İSMEK, Üsküdar.
  • Yücel, E. (2019, 24 Mart). El yapımı boya ve kâğıt eğitimi. Karanlık İşler Atölyesi, Balat.
  • Tiryaki, Y. (2022, Mart). Sözlü görüşme.
  • Çağman, F. (1989). Sanat tarihinde doğudan batıya. Ünsal Yücel Anısına Sempozyum Bildirileri, İstanbul.

Kadim Sanatları Yaşatan El Yapımı Boyalar

Year 2024, Issue: 9, 66 - 75, 10.06.2025

Abstract

Geleneksel yöntemlerin kullanıldığı taş sulu boya üretiminin Anadolu’da ve dünyada yüzlerce yıla dayanan serüveni vardır. Farklı alanlardan alınan organik ya da inorganik maddelerden yine farklı yöntemlerle saf pigment/boyar madde elde edilir. Sanatın ve sanatçının gereksinimlerine uygun olarak değişik doğal bağlayıcılarla ezilen pigment, kurutularak sulu boya hâline getirilir ve sanatçının eserinde anlattığı hikâyeye rengiyle yüzlerce yıl anlam katar. Bu çalışmada, Tarihimizde zaten var olan reçetelerin, renklerin insan doğasındaki etkisi göz önünde bulundurularak günümüz yöntemleriyle yorumlanması ve Türkiye’de atölye ortamında üretilen el yapımı sulu boyaların sanat dünyasına katkı sağlaması konu edilmiştir.

References

  • KAYNAKÇA Derman, M. U. (2019). Ömrümün Bereketi 2. İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı.
  • Derman, Ç. (2002). Geleneksel sanatlar cildi: Türk tezhip sanatının asırlar içinde değişimi (C. 12). Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Yazır, M. B. (1981). Kalem güzeli. Ankara: Ayyıldız Matbaası. Acar, M. Ş. (2011). Osmanlı’da günlük yaşam nesneleri. İstanbul: Yem Yayın.
  • Tanındı, Z. (1996). Türk minyatür sanatı. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Ekici, S. A. (2020). Ehl-i hiref-i hâssa sanatkârları. İstanbul: Lale Yayıncılık.
  • Neddo, N. (2015). The organic artist. USA: Quarry Books. Kremer Pigmente. (2019). Rezeptbuch. Aichstetten: Kremer Pigmente.
  • Webster, S. (2012). Earthen pigments. England: Schiffer Publishing.
  • Pfaff, G. (2017). Inorganic pigments. Berlin: De Gruyter. Uebelle, C. L. (1913). Paint making and color grinding. London: The Trade Papers Publishing.
  • Sözlü Sunum ve Seminerler:
  • Aykutalp, H. (2013, 31 Ocak). Edirnekâri üzerine seminer. İSMEK, Üsküdar.
  • Yücel, E. (2019, 24 Mart). El yapımı boya ve kâğıt eğitimi. Karanlık İşler Atölyesi, Balat.
  • Tiryaki, Y. (2022, Mart). Sözlü görüşme.
  • Çağman, F. (1989). Sanat tarihinde doğudan batıya. Ünsal Yücel Anısına Sempozyum Bildirileri, İstanbul.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Ornamentation, Traditional Turkish Arts (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Hülya Dönmez 0009-0007-3854-7828

Publication Date June 10, 2025
Submission Date March 21, 2024
Acceptance Date March 26, 2025
Published in Issue Year 2024 Issue: 9

Cite

APA Dönmez, H. (2025). Kadim Sanatları Yaşatan El Yapımı Boyalar. Lale(9), 66-75.