Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kadim Sanatları Yaşatan El Yapımı Boyalar

Yıl 2024, Sayı: 9, 66 - 75, 10.06.2025

Öz

Geleneksel yöntemlerin kullanıldığı taş sulu boya üretiminin Anadolu’da ve dünyada yüzlerce yıla dayanan serüveni vardır. Farklı alanlardan alınan organik ya da inorganik maddelerden yine farklı yöntemlerle saf pigment/boyar madde elde edilir. Sanatın ve sanatçının gereksinimlerine uygun olarak değişik doğal bağlayıcılarla ezilen pigment, kurutularak sulu boya hâline getirilir ve sanatçının eserinde anlattığı hikâyeye rengiyle yüzlerce yıl anlam katar. Bu çalışmada, Tarihimizde zaten var olan reçetelerin, renklerin insan doğasındaki etkisi göz önünde bulundurularak günümüz yöntemleriyle yorumlanması ve Türkiye’de atölye ortamında üretilen el yapımı sulu boyaların sanat dünyasına katkı sağlaması konu edilmiştir.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Derman, M. U. (2019). Ömrümün Bereketi 2. İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı.
  • Derman, Ç. (2002). Geleneksel sanatlar cildi: Türk tezhip sanatının asırlar içinde değişimi (C. 12). Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Yazır, M. B. (1981). Kalem güzeli. Ankara: Ayyıldız Matbaası. Acar, M. Ş. (2011). Osmanlı’da günlük yaşam nesneleri. İstanbul: Yem Yayın.
  • Tanındı, Z. (1996). Türk minyatür sanatı. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Ekici, S. A. (2020). Ehl-i hiref-i hâssa sanatkârları. İstanbul: Lale Yayıncılık.
  • Neddo, N. (2015). The organic artist. USA: Quarry Books. Kremer Pigmente. (2019). Rezeptbuch. Aichstetten: Kremer Pigmente.
  • Webster, S. (2012). Earthen pigments. England: Schiffer Publishing.
  • Pfaff, G. (2017). Inorganic pigments. Berlin: De Gruyter. Uebelle, C. L. (1913). Paint making and color grinding. London: The Trade Papers Publishing.
  • Sözlü Sunum ve Seminerler:
  • Aykutalp, H. (2013, 31 Ocak). Edirnekâri üzerine seminer. İSMEK, Üsküdar.
  • Yücel, E. (2019, 24 Mart). El yapımı boya ve kâğıt eğitimi. Karanlık İşler Atölyesi, Balat.
  • Tiryaki, Y. (2022, Mart). Sözlü görüşme.
  • Çağman, F. (1989). Sanat tarihinde doğudan batıya. Ünsal Yücel Anısına Sempozyum Bildirileri, İstanbul.

Kadim Sanatları Yaşatan El Yapımı Boyalar

Yıl 2024, Sayı: 9, 66 - 75, 10.06.2025

Öz

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Derman, M. U. (2019). Ömrümün Bereketi 2. İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı.
  • Derman, Ç. (2002). Geleneksel sanatlar cildi: Türk tezhip sanatının asırlar içinde değişimi (C. 12). Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Yazır, M. B. (1981). Kalem güzeli. Ankara: Ayyıldız Matbaası. Acar, M. Ş. (2011). Osmanlı’da günlük yaşam nesneleri. İstanbul: Yem Yayın.
  • Tanındı, Z. (1996). Türk minyatür sanatı. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Ekici, S. A. (2020). Ehl-i hiref-i hâssa sanatkârları. İstanbul: Lale Yayıncılık.
  • Neddo, N. (2015). The organic artist. USA: Quarry Books. Kremer Pigmente. (2019). Rezeptbuch. Aichstetten: Kremer Pigmente.
  • Webster, S. (2012). Earthen pigments. England: Schiffer Publishing.
  • Pfaff, G. (2017). Inorganic pigments. Berlin: De Gruyter. Uebelle, C. L. (1913). Paint making and color grinding. London: The Trade Papers Publishing.
  • Sözlü Sunum ve Seminerler:
  • Aykutalp, H. (2013, 31 Ocak). Edirnekâri üzerine seminer. İSMEK, Üsküdar.
  • Yücel, E. (2019, 24 Mart). El yapımı boya ve kâğıt eğitimi. Karanlık İşler Atölyesi, Balat.
  • Tiryaki, Y. (2022, Mart). Sözlü görüşme.
  • Çağman, F. (1989). Sanat tarihinde doğudan batıya. Ünsal Yücel Anısına Sempozyum Bildirileri, İstanbul.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tezhip, Geleneksel Türk Sanatları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hülya Dönmez 0009-0007-3854-7828

Yayımlanma Tarihi 10 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 21 Mart 2024
Kabul Tarihi 26 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Dönmez, H. (2025). Kadim Sanatları Yaşatan El Yapımı Boyalar. Lale(9), 66-75.