This study was carried out to reveal the characteristics of Mustafa Kemal Atatürk's reading culture and to examine the relations between leadership and reading culture on the example of Mustafa Kemal Atatürk. The descriptive method was used in the research. In this context, first of all, the basic concepts of leadership and reading culture were explained and a theoretical framework was drawn for the relationship between them. Theoretically, it has been tried to reveal that reading culture overlaps with leadership characteristics, develops and strengthens these characteristics. Later, evaluations based on the literature were made regarding Mustafa Kemal Atatürk's reading culture. As a result of these evaluations, it was determined that Mustafa Kemal Atatürk had a strong, systematic, deep and critical reading culture, and the reading culture greatly and positively affected his vision and leadership quality.
Bu çalışma, Mustafa Kemal Atatürk’ün okuma kültürünün özelliklerini ortaya koyarak, liderlik ve okuma kültürü arasındaki ilişkileri Mustafa Kemal Atatürk örneği üzerinde incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada betimleme yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda, öncelikle, liderlik ve okuma kültürünün temel kavramları açıklanmış ve aralarındaki ilişkiye yönelik kuramsal bir çerçeve çizilmiştir. Kuramsal olarak okuma kültürünün liderlik özellikleri ile örtüştüğü, bu özellikleri geliştirdiği ve güçlendirdiği ortaya konmaya çalışılmıştır. Daha sonra Mustafa Kemal Atatürk’ün okuma kültürüne ilişkin olarak literatüre dayalı değerlendirmeler yapılmıştır. Bu değerlendirmeler sonucunda, Mustafa Kemal Atatürk’ün güçlü, sistematik, derin ve eleştirel bir okuma kültürüne sahip olduğu, okuma kültürünün O’nun vizyonunu ve liderlik niteliğini büyük oranda ve olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Library and Information Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |