Year 2021,
, 107 - 120, 24.06.2021
Süleyman Arslantaş
,
Ahmet Kurnaz
,
Zehra Atbaşı
,
Mevlüt Aydoğmuş
References
- Arslan, S. & Özpınar, İ. (2008). Öğretmen Nitelikleri: İlköğretim Programlarının Beklentileri ve Eğitim Fakültelerinin Kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2-1, 38-63.
Ataman A. (2003, Ed.). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Ankara; Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 189-190.
- Baldwin, A.Y. (1993). Teachers of the Gifted. İnternational Handbook of Reasearch and Devalopment of Giftedness and Talent, (pp. &21-629).
- Baykoç Dömez, N. (2010, Ed.). Öğretmenlik Programları İçin Özel Eğitim. Ankara; Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 302.
- Demirel, Ö., Z. Kaya, (2006, Ed.). Eğitim Bilimine Giriş. İstanbul: Pegema Yayıncılık.
- Gardner, H. (2010). Geleceği İnşa Edecek Beş Zihin. İstanbul; Optimisit Yayıncılık.
- Karaçalı, A. (2004). Kerem Altun ile “Öğretmen Yeterlikleri” Üzerine. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, Yıl:5, Sayı:58.
- Ladson, G. L. Darling, (2000). The Validity of National Board for Professional Teaching Standards (NBPTS)/Interstate New Teacher Assessment and Support Consortium (INTASC) Assessments for Effective Urban Teachers. Washington, DC.
- MEB. (2006). Talim ve Terbiye Kurulu İlköğretim Matematik Dersi 6–8. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara
- MEB. (2010). Bilim Ve Sanat Merkezleri İçin Yapılacak Öğretmen Seçimi, Atama Ve Yer Değiştirmeye İlişkin Aranacak Şartlar Ve Kriterler Taslağı. http://orgm.meb.gov.tr/ duyurular/Bilsem_ Ogretmen_ Secimi_ Taslagi.pdf, 15.10. 2010.
- Mönks, F.J. & R. Pflüger, (2005). Gifted Education in 21 European Countries: Inventory and Perspective. Nijmegen.
- NCATE. (2008). Professional standards Accreditation of Teacher Preparation Institutions. Washington, DC.
- Türk Eğitim Derneği. (2009). Öğretmen Yeterlikleri. Ankara; Adım Okan Matbaacılık.
Renzulli, J. S. (1968). Identifying key features in programs for the gifted. Exceptional Children, 35, 217-221.
- Üstün Yetenekliler/ Zekalılar Çalıştayı (BİLSEM MODELİ) Raporu. TÜBİTAK Türkiye Sanayi Sevk ve İdare Enstitüsü. 13-15 Şubat 2009.
- Vialle, W. & Quigley, S. (2007). Selective Students' Views of the Essential Characteristics of Effective Teachers Gifted and Talented International. University of Wollongong.
- Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkan, B., Yıldız, N. ve Girmen, P. (2005). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin hazırbulunuşluk düzeylerinin ve eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi: Eskişehir ili örneği. Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu, Erciyes Üniversitesi.
The Opinions of Teachers and Administrators on the Selection of Teachers of Gifted Students
Year 2021,
, 107 - 120, 24.06.2021
Süleyman Arslantaş
,
Ahmet Kurnaz
,
Zehra Atbaşı
,
Mevlüt Aydoğmuş
Abstract
There are many different applications in the education of gifted individuals and in the
selection of teachers who work in this field. The aim of the research is to study the
qualities, selection, and training of the teachers of gifted students in the national and
international literature in addition to the opinions of administrators and teachers on the
qualities of teachers in Turkey. The opinions were obtained from 242 administrators and
teachers, with five associate degrees, 117 undergraduate, 111 master's and nine doctorate
degrees. Research data were analyzed by content analysis in line with teacher
competencies criteria. Although the opinions of the administrators and teachers revealed
in this research and the criteria set forth in the workshop overlap with each other, it is
seen that the skills such as social skills determined as the criteria are still not taken into
account in the selection processes.
References
- Arslan, S. & Özpınar, İ. (2008). Öğretmen Nitelikleri: İlköğretim Programlarının Beklentileri ve Eğitim Fakültelerinin Kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2-1, 38-63.
Ataman A. (2003, Ed.). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Ankara; Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 189-190.
- Baldwin, A.Y. (1993). Teachers of the Gifted. İnternational Handbook of Reasearch and Devalopment of Giftedness and Talent, (pp. &21-629).
- Baykoç Dömez, N. (2010, Ed.). Öğretmenlik Programları İçin Özel Eğitim. Ankara; Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 302.
- Demirel, Ö., Z. Kaya, (2006, Ed.). Eğitim Bilimine Giriş. İstanbul: Pegema Yayıncılık.
- Gardner, H. (2010). Geleceği İnşa Edecek Beş Zihin. İstanbul; Optimisit Yayıncılık.
- Karaçalı, A. (2004). Kerem Altun ile “Öğretmen Yeterlikleri” Üzerine. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, Yıl:5, Sayı:58.
- Ladson, G. L. Darling, (2000). The Validity of National Board for Professional Teaching Standards (NBPTS)/Interstate New Teacher Assessment and Support Consortium (INTASC) Assessments for Effective Urban Teachers. Washington, DC.
- MEB. (2006). Talim ve Terbiye Kurulu İlköğretim Matematik Dersi 6–8. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara
- MEB. (2010). Bilim Ve Sanat Merkezleri İçin Yapılacak Öğretmen Seçimi, Atama Ve Yer Değiştirmeye İlişkin Aranacak Şartlar Ve Kriterler Taslağı. http://orgm.meb.gov.tr/ duyurular/Bilsem_ Ogretmen_ Secimi_ Taslagi.pdf, 15.10. 2010.
- Mönks, F.J. & R. Pflüger, (2005). Gifted Education in 21 European Countries: Inventory and Perspective. Nijmegen.
- NCATE. (2008). Professional standards Accreditation of Teacher Preparation Institutions. Washington, DC.
- Türk Eğitim Derneği. (2009). Öğretmen Yeterlikleri. Ankara; Adım Okan Matbaacılık.
Renzulli, J. S. (1968). Identifying key features in programs for the gifted. Exceptional Children, 35, 217-221.
- Üstün Yetenekliler/ Zekalılar Çalıştayı (BİLSEM MODELİ) Raporu. TÜBİTAK Türkiye Sanayi Sevk ve İdare Enstitüsü. 13-15 Şubat 2009.
- Vialle, W. & Quigley, S. (2007). Selective Students' Views of the Essential Characteristics of Effective Teachers Gifted and Talented International. University of Wollongong.
- Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkan, B., Yıldız, N. ve Girmen, P. (2005). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin hazırbulunuşluk düzeylerinin ve eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi: Eskişehir ili örneği. Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu, Erciyes Üniversitesi.