Bu çalışma, Türkiye'deki yükseköğretim kurumlarında çalışan bilim insanlarının ORCID profillerini tamamlama oranlarını araştırma disiplinleri ve akademik ünvanlar açısından incelemektedir. Karma yöntem yaklaşımının kullanıldığı bu çalışmanın örneklemini, YÖK Akademik veri tabanında ORCID profil bilgileriyle listelenen 12 farklı araştırma disiplininden rastgele seçilen Profesör, Doçent ve Doktor Öğretim Üyesi ünvanlarına sahip araştırmacılar oluşturmaktadır. Veriler 'ORCID Profil Tamamlama Ölçeği' kullanılarak toplanmış ve frekans değerleri ile Kruskal-Wallis H testi analizlerine tabi tutulmuştur. Sonuçlar, dijital akademik kimliklerde araştırma disiplinleri ve akademik ünvanlar açısından önemli farklılıklar olduğunu ortaya koymaktadır. Doçentler ORCID Profil Tamamlama Ölçeği'nde diğer iki ünvana göre daha yüksek ortalama puanlar elde etmiştir. Araştırma disiplinleri arasında, Biglan sınıflandırmasına göre bazı sert ve saf alanların diğerlerine göre daha yüksek ortalama ORCID profili tamamlama oranlarına sahip olduğu tespit edilmiş ve ünvanlar ve araştırma disiplinleri arasında dijital akademik kimliklerdeki farklılıkları azaltmak için önerilerde bulunulmuştur.
Araştırma kapsamı etik kurul iznine ihtiyaç yoktur.
This study examines the completion rates of ORCID profiles of scientists working in higher education institutions in Turkey regarding research disciplines and academic titles. Employing a mixed- methods approach, the sample of this study comprises researchers with the titles of Professor, Associate Professor, and Doctoral Teaching Staff, randomly selected from 12 different research disciplines as listed in the YÖK Academic database with ORCID profile information. Data were collected using the 'ORCID Profile Completion Scale' and subjected to frequency values and Kruskal– Wallis H test analyses. The results reveal significant differences in digital academic identities concerning research disciplines and academic titles. Associate Professors achieved higher average scores on the ORCID Profile Completion Scale than the other two titles. Among research disciplines, it was found that certain hard and pure domains, according to Biglan classification, have higher average ORCID profile completion rates than others and suggestions were made to reduce the differences in digital academic identities across titles and research disciplines.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Policy and Administration (Other), Social Cognition |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 12, 2024 |
Submission Date | January 6, 2024 |
Acceptance Date | April 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 72 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License