Bu çalışma Fırat Üniversitesi Alman Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde öğrenim gören 25 öğrenci ile yürütülmüştür. Almanca yazılı anlatım becerilerinin yanlış çözümlemesi yaklaşımına göre değerlendirildiği çalışmaya katılan öğrenciler, Almanca Bölümünü üniversite sınavında İngilizce soruları cevaplayarak kazanmışlardır. Araştırmanın verileri, öğrencilere “Elazığ hakkındaki düşünceleriniz nedir?” konulu 250-300 kelimelik birer kompozisyon yazdırılarak elde edilmiştir. Veriler çözümlenmeden önce dilbilimsel bir sınıflama yapılarak, her yanlışın kendi grubunda değerlendirilmesine özen gösterilmiştir. Kompozisyonlar dilbilgisi, sözdizimsel, sözcük seçimi ve yazım-noktalama yanlışlarını ele almak üzere dört farklı açıdan incelenmiş ve ardından, yanlış çözümlemesi yaklaşımına göre olumsuz aktarım yanlışları ve dilsel gelişim yanlışları olmak üzere gruplandırılarak değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesi sonucunda toplam 889 Yanlışın % 73’ünün dilbilgisi, % 9.3’ünün sözdizimi, % 12’sinin kelime seçimi ve % 5.7’sinin ise yazım ve noktalama yanlışı olduğu görülmüştür. Bunun yanında dilbigisel yanlışlıkların % 35 oranında gelişimsel, yazım-noktalama yanlışlarının % 23’nün, kelime seçiminin % 40 ve söz dizimi % 40 oranında yapılan yanlışların olumsuz aktarım etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın sonunda öğrencilerin Almanca dil becerilerinden ziyade Almanca gramer bilgilerini edindikleri görülmüştür. Tespit edilen sorunların giderilmesi için öğrenilen dilbilgisi yapılarının aktif olarak kullanılması ve daha da önemlisi dil becerilerinin geliştirilmesine öncelik verilmesi gerektiği saptanmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2016 |
Gönderilme Tarihi | 29 Eylül 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |