BibTex RIS Cite

TÜRKÇE EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNİN SORUNLARI

Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 121 - 138, 16.02.2016
https://doi.org/10.20322/lt.36849

Abstract

Bu çalışmanın amacı, çağın şartlarına uygun şekilde kendini güncelleyen, elindeki bilgileri yapılandırıp anlamlandıran ve bunları etkili bir şekilde aktarabilen bireyler yetiştirmeyi amaçlayan Türkçe eğitimi ve öğretimi sürecinde karşılaşın sorunları, Türkçe öğretmeni adaylarının gözlemleriyle betimlemeye çalışmaktır. Bu amaç çerçevesinde bütüncül bir bakış açısı yakalayabilmek için alan yazında yapılan çalışmalar da göz önünde bulundurularak konu başlıkları belirlenmiş ve bu başlıklara yönelik sorular oluşturulmuştur. Oluşturulan bu sorulara Türkçe eğitimi alanında uzman kişi görüşü doğrultusunda son şekli verilmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim modeli ile desenlenen araştırma betimsel bir nitelik taşımaktadır. Çalışmanın verileri 2013-2014 yılında Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği bölümü 4. sınıfında öğrenim gören 16 kız 11 erkek olmak üzere toplam 27 öğretmen adayından yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler betimsel analizi yaklaşımıyla değerlendirilmiştir. Bu değerlendirme sonucunda bulgular 5 ana tema, 18 alt tema ve 115 kod altında toplanmıştır.

Anahtar Sözcükler: Türkçe eğitimi ve öğretimi, Türkçe dersi, güncel sorunlar

References

  • Alyılmaz, Cengiz (2010). Türkçenin Öğretiminin Sorunları. Turkish Studies – International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5 (3), 729-749.
  • Bağcı, Hasan (2012). Öğretmen Adaylarının Türkçenin Yaşadığı Sorunlara Yönelik Farkındalıkları ve Önerileri (Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği). Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,7 (1), 291-307.
  • Boydak Özan, Mukadder, Yüksel, Yüsra (2003) Öğrencilerin Sınav Kaygılarının Öğrenmeleri Üzerine Etkileri. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, (3), 64-70.
  • Çelen, Fatma Kübra, Çelik, Aygül, Seferoğlu, Süleyman Sadi (2011). Türk Eğitim Sistemi ve PISA Sonuçları. Akademik Bilişim, (2-4 Şubat), İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Çiftçi, Musa (2011). Türkçe Öğretmeni Yetiştirme Programı Sorunu. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,6 (1), 403-410.
  • Demir, Celal, Yapıcı, Mehmet (2007). Ana dili olarak Türkçenin öğretimi ve sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 177–192
  • Doğan, Celal Deha (2013). Öğretmen Adaylarının Durum Belirleme Tercihlerinde Etkili Olan Etmenlere İlişkin Bir Modelleme Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1607-1627. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 177–192.
  • Erdoğan, Tolga ve Gök, Bilge (2009). Türkçenin Ana Dili Olarak Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve bu sorunların giderilmesine yönelik öneriler: Ankara örneği. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (36), 1-16.
  • Gelbal, Selahattin. ve Kelecioğlu, Hülya (2007). Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Hakkındaki Yeterlik Algıları ve Karşılaştıkları Sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Göçer, Ali (2013). Türkçe Öğretmen Adaylarına Göre Türkçenin Güncel Sorunları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11). 491 515.
  • Güneş, Firdevs. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Habacı, İbrahim, Karataş, Esra, Adıgüzelli, Fadime, Ürker, Abdullah, Atıcı, Recep (2013). Öğretmenlerin Güncel Sorunları. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,8 (6), 263-277.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Özden, Yüksel (2011). Öğrenme ve Öğretme (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Susar Kırmızı, Fatma ve Akkaya, Nevin (2009). Türkçe öğretimi programında yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (1) 25, 42-54
  • Yaman, Erkan (2010). Kalabalık sınıfların etkileri: Öğrenciler Ne Düşünüyor? Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (2), 403–414.
  • Yaman, Havva, Erdoğan, Yavuz (2007). İnternet Kullanımının Türkçeye Etkileri: Nitel Bir Araştırma. Journal of Language and Linguistic Studies, 3 (2), 237-249.
  • Yaman, Havva (2009). “İlköğretim Türkçe dersi programının kalabalık Sınıflarda uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(1), 329- 359.
  • Yıldırım, Ali, Şimşek, Hasan (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 121 - 138, 16.02.2016
https://doi.org/10.20322/lt.36849

Abstract

References

  • Alyılmaz, Cengiz (2010). Türkçenin Öğretiminin Sorunları. Turkish Studies – International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5 (3), 729-749.
  • Bağcı, Hasan (2012). Öğretmen Adaylarının Türkçenin Yaşadığı Sorunlara Yönelik Farkındalıkları ve Önerileri (Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği). Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,7 (1), 291-307.
  • Boydak Özan, Mukadder, Yüksel, Yüsra (2003) Öğrencilerin Sınav Kaygılarının Öğrenmeleri Üzerine Etkileri. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, (3), 64-70.
  • Çelen, Fatma Kübra, Çelik, Aygül, Seferoğlu, Süleyman Sadi (2011). Türk Eğitim Sistemi ve PISA Sonuçları. Akademik Bilişim, (2-4 Şubat), İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Çiftçi, Musa (2011). Türkçe Öğretmeni Yetiştirme Programı Sorunu. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,6 (1), 403-410.
  • Demir, Celal, Yapıcı, Mehmet (2007). Ana dili olarak Türkçenin öğretimi ve sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 177–192
  • Doğan, Celal Deha (2013). Öğretmen Adaylarının Durum Belirleme Tercihlerinde Etkili Olan Etmenlere İlişkin Bir Modelleme Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1607-1627. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 177–192.
  • Erdoğan, Tolga ve Gök, Bilge (2009). Türkçenin Ana Dili Olarak Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve bu sorunların giderilmesine yönelik öneriler: Ankara örneği. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (36), 1-16.
  • Gelbal, Selahattin. ve Kelecioğlu, Hülya (2007). Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Hakkındaki Yeterlik Algıları ve Karşılaştıkları Sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Göçer, Ali (2013). Türkçe Öğretmen Adaylarına Göre Türkçenin Güncel Sorunları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11). 491 515.
  • Güneş, Firdevs. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Habacı, İbrahim, Karataş, Esra, Adıgüzelli, Fadime, Ürker, Abdullah, Atıcı, Recep (2013). Öğretmenlerin Güncel Sorunları. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,8 (6), 263-277.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Özden, Yüksel (2011). Öğrenme ve Öğretme (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Susar Kırmızı, Fatma ve Akkaya, Nevin (2009). Türkçe öğretimi programında yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (1) 25, 42-54
  • Yaman, Erkan (2010). Kalabalık sınıfların etkileri: Öğrenciler Ne Düşünüyor? Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (2), 403–414.
  • Yaman, Havva, Erdoğan, Yavuz (2007). İnternet Kullanımının Türkçeye Etkileri: Nitel Bir Araştırma. Journal of Language and Linguistic Studies, 3 (2), 237-249.
  • Yaman, Havva (2009). “İlköğretim Türkçe dersi programının kalabalık Sınıflarda uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(1), 329- 359.
  • Yıldırım, Ali, Şimşek, Hasan (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Abdullah Çoban

Publication Date February 16, 2016
Submission Date December 14, 2015
Published in Issue Year 2016 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Çoban, A. (2016). TÜRKÇE EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNİN SORUNLARI. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, 2(1), 121-138. https://doi.org/10.20322/lt.36849
AMA Çoban A. TÜRKÇE EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNİN SORUNLARI. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. February 2016;2(1):121-138. doi:10.20322/lt.36849
Chicago Çoban, Abdullah. “TÜRKÇE EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNİN SORUNLARI”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 2, no. 1 (February 2016): 121-38. https://doi.org/10.20322/lt.36849.
EndNote Çoban A (February 1, 2016) TÜRKÇE EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNİN SORUNLARI. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 2 1 121–138.
IEEE A. Çoban, “TÜRKÇE EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNİN SORUNLARI”, Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, vol. 2, no. 1, pp. 121–138, 2016, doi: 10.20322/lt.36849.
ISNAD Çoban, Abdullah. “TÜRKÇE EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNİN SORUNLARI”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 2/1 (February 2016), 121-138. https://doi.org/10.20322/lt.36849.
JAMA Çoban A. TÜRKÇE EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNİN SORUNLARI. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. 2016;2:121–138.
MLA Çoban, Abdullah. “TÜRKÇE EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNİN SORUNLARI”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, vol. 2, no. 1, 2016, pp. 121-38, doi:10.20322/lt.36849.
Vancouver Çoban A. TÜRKÇE EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNİN SORUNLARI. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. 2016;2(1):121-38.
Makaleler sisteme yüklenmeden önce intihal yazılımı aracılığıyla taranıp intihal raporu ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Rapordaki benzerlik indeksinin %20'nin altında olması gerekmektedir.

İlgi, katkı ve desteğiniz için teşekkür eder, iyi çalışmalar dileriz.