Ülkemizde iş piyasasının ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik nitelikli mesleki eğitim ve öğretim faaliyetlerinin yürütülmesini sağlamak, yaşam boyu öğrenmeyi desteklemek, eğitim öğretim faaliyetleri ile çalışma hayatı arasındaki ilişkiyi kuvvetlendirmek ve kalite güvencesini sağlamak amacı ile T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na bağlı Mesleki Yeterlilik Kurumu (MYK) kurulmuştur. MYK’ nın temel görevi Ulusal Mesleki Yeterlilik Sistemini (UMYS) oluşturmak ve bunun işlemesini sağlamaktır. Tanımlanan görevi gerçekleştirmek amacıyla; Avrupa Yeterlilikler Çerçevesine uyumlu Ulusal Yeterlilik Sistemini oluşturmak ve yürütülmesini sağlamak, tanımlanan faaliyetlerin sürdürülebilirliği için takibini yapmak, Ulusal Meslek Standartları (UMS) ve Ulusal Yeterliliklerin (UY) hazırlanması, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Sisteminin kurulması ve Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinin hazırlanarak işletilmesi işlemlerinden ve süreçlerinin yürütülmesinden sorumludur. Bu kapsamda belirtilen iş ve işleyişlerin yürütülmesi amacıyla MYK farklı mesleklere yönelik olarak hazırlattıkları ulusal meslek standartları ve yeterlilikler sürekli artmaktadır. Meslek standartlarında ve yeterlilik tanımlarında gerçekleşen bu çalışmaların hazırlanması kadar mesleki eğitim veren birimlerce dikkate alınması da büyük önem taşımaktadır. Çünkü mesleki eğitim veren temel formal eğitim kurumları Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri (MTAL) ve Meslek Yüksekokullarıdır (MYO). MTAL ve MYO bünyesinde bulunan mesleki eğitim alan ve programlarının öğretim programlarının belirlenen meslek standartlarına ve yeterlilik tanımlarına uyum sağlamaları gerekmektedir. Bu kapsamda gerçekleştirilen bu çalışma ile bilgisayar teknolojileri meslek alanı ile bağlantısı bulunan mevcut ulusal meslek standartları ve yeterlilikler incelenerek, halihazırda bulunan MTAL ve MYO programlarının bu standart ve yeterliliklere uyum durumlarının analizi yapılacaktır. Böylece bilişim teknolojileri alanına yönelik mesleki eğitimde sürdürülebilir yaşam boyu eğitim ile güçlü istihdam ilişkisinin kurulmasına yönelik durum analizleri ve öneriler getirilmeye çalışılmıştır.
Hakem olarak eğer uygun olarak görürseniz aşağıda bilgileri bulunan hakemleri önermek isterim. Teşekkür eder, çalışmalarınızda kolaylıklar dilerim. Dr. Öğr. Üyesi Mehmet YAZAR mehmetyazar@comu.edu.tr Dr. Öğr. Üyesi Bora UĞURLU boraugurlu@comu.edu.tr
To provide vocational and technical education to meet the needs of the labor market in our country, to support lifelong learning, to strengthen the relationship between education and working life, and to provide quality assurance, T.R. Vocational Qualifications Institution (VQA) was established under the Ministry of Labor and Social Security. The main task of VQA is to establish the National Vocational Qualifications System (NVQS) and ensure its functioning. To carry out this task; Establish and ensure the execution of the National Qualifications System in line with the European Qualifications Framework, ensuring the follow-up of these services for the sustainability, preparation of National Occupational Standards (NOS) and National Qualifications (NQ), establishment of the Measurement, Evaluation, and Certification System, and preparation and operation of the Turkish Qualifications Framework. responsible for its implementation. In this context, the national occupational standards and qualifications that VQA has prepared for different occupations are constantly increasing to carry out the work and operations specified. It is of great importance that these studies, which are realized in occupational standards and qualification definitions, are taken into account by vocational education units and their preparation. Because the basic formal education institutions providing vocational education are Vocational and Technical Anatolian High Schools (VTAHS) and Vocational Schools. Vocational education fields and programs within VTAHS and Vocational Schools must comply with the curriculum's determined occupational standards and qualification definitions. With this study carried out in this context, the current national occupational standards and qualifications that are related to the computer technologies profession will be examined, and the compliance status of the existing VTAHS and Vocational School programs with these standards and qualifications will be analyzed. Thus, in terms of vocational education in information technologies, determinations and suggestions were made to establish a strong employment relationship with sustainable lifelong education.
Vocational and Technical Education VQA Information Technologies National Occupational Standards
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 7 |
Lapseki MYO Uygulamalı Araştırmalar Dergisi ücretsizdir. Yayınlanacak makaleler için herhangi bir ücret talep edilmez