Vocational schools play a pivotal role in meeting the demand for intermediate staff in our country. Recently, programmes in the Food Processing Department have gained popularity. The Covid-19 pandemic has emphasised the significance of food science and technology, as well as agricultural activities, in increasing food supply. This study aims to identify the factors that influence the preferences, perceptions, and decision-making processes of newly enrolled students in the Food Processing Department programmes at Ezine Vocational School. The study analysed data from a survey of 50 students enrolled in EMYO’s Food Quality Control and Analysis and Dairy and Products Technology programmes. The survey consisted of 11 questions and the data was evaluated using Microsoft Excel. The results indicated that over half of the students were female, with the majority hailing from provinces in the Marmara Region. It was observed that the majority of students in the Food Processing Department had graduated from Vocational High School or Anatolian High School. Additionally, 20% of them had chosen the department due to their positive perception of the city of Çanakkale. Most students had selected the Food Processing Department with a clear awareness of the good job opportunities it offers.
Anderson, J. 2023. The Vital Role of Food Processing Department in the Food Industry. Food Technology Journal, 12(2), 45-58.
Arslan, F., Yaşar-Uğurlu, Ö. 2017. Üniversite öğrencilerinin sosyo-demografik özelliklerinin bireysel
yaratıcılıkları üzerine etkileri. Mesleki Bilimler Dergisi, 6(3): 420-427.
Auru, H.O., Wakili, L. M. 2020. Effect of students’ industrial work experience scheme on students’ readiness for
world of work. International Journal of Vocational and Technical Education, 12 (1): 1-7. DOI:
10.5897/IJVTE2020.0288.
Brown, M., Williams, R. 2019. Bridging the Gap Between Education and Industry: A Case Study of Vocational
Schools in the United States. Journal of Applied Education, 28(4), 112-125.
Jackson, T. 2024. Ensuring Food Safety in Food Processing Industry: A Comparative Analysis. Journal of Food
Safety, 20(3), 210-225.
Jones, L., Garcia, E. 2018. Flexibility in Vocational Education: Meeting the Diverse Needs of Learners.
International Journal of Vocational Studies, 15(1), 78-91.
Kırbaş, İ., İşyarlar, B. 2019. Öğrencilerin doğalgaz ve tesisatı teknolojisi programını tercih etme nedenleri ve
geleceğe yönelik kariyer planları. Uluborlu Mesleki Bilimler Dergisi (UMBD), 2(1): 59-65.
Martinez, S., Lee, K. 2017. The Societal Impact of Vocational Education: A Comparative Analysis. Journal of
Comparative Education, 22(3), 210-225.
Nalbant, F., Özdemir, E. 2017. Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin tercih nedenleri ve kariyer planlamaları
üzerine bir inceleme: Yusufeli Meslek Yüksekokulu örneği. Mesleki Bilimler Dergisi, 6(3): 404-411.
Öz, B., Kılıç, İ., Arslan, S. 2021. Muhasebe ve vergi alanında öğrenim gören ön lisans öğrencilerinin staj öncesi
ve sonrası düşüncelerinin karşılaştırılması: İskenderun Teknik Üniversitesi örneği. ÇOMÜ LJAR, 2(3):
20-34.
Özdemir, E., Nalbant, F. 2017. Uludağ Üniversitesi Yenişehir İbrahim Orhan Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin
okul, ilçe olanakları ve gelecek planları ile ilgili görüşleri. Mesleki Bilimler Dergisi, 6(3): 352-362.
Sertel, E., Yıldırım, H., Özmen-Akyol, S. 2017. Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin okul tercih sebepleri ve uyum
durumları: Sivrihisar örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21):
101-117. DOI: 10.20875/makusobed.312241.
Smith, A. 2024. Preservation and Packaging Techniques in Food Processing. International Journal of Food
Preservation, 28(1), 45-58.
Smith, J., Johnson, A. 2020. The Role of Vocational Education in Meeting Industry Needs. Journal of Vocational
Education, 35(2), 45-58.
Şahin, T., Arman, A. 2014. Ön lisans seviyesinde aşçılık eğitimini tercih etme nedenlerinin değerlendirilmesi.
Akademik Bakış Dergisi, 41(3-4): 1-12.
Ünal, E., Çakır, H. 2019. Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin akademik uğraşıları ile başarıları arasındaki ilişkinin
incelenmesi. Uluborlu Mesleki Bilimler Dergisi, 2(1): 1-5.
White, R. 2023. Advancements in Food Processing Techniques: Meeting Consumer Demands. Journal of Food
Science, 35(4), 112-125.
Gıda İşleme Bölümü’nü Kazanan Öğrencilerin Bölüm Tercih Algılarının Belirlenmesi: Ezine Meslek Yüksekokulu Örneği
Year 2024,
Volume: 5 Issue: 9, 25 - 32, 30.06.2024
Ülkemizde ara eleman ihtiyacının karşılanmasında Meslek Yüksekokulları oldukça önemli bir yere sahiptir. Son yıllarda özellikle Gıda İşleme Bölümü başlığı altında yer alan programlar tercih görme açısından dikkat çekmektedir. Covid 19 salgını ile birlikte gıda arzındaki artış tarımsal faaliyetler ile birlikte gıda bilim ve teknolojilerinin önemini bir kat daha ön plana çıkartmıştır. Bu çalışmanın amacı, Ezine Meslek Yüksekokulu (EMYO) Gıda İşleme Bölümü programlarına yeni kayıt yaptıran öğrencilerin tercih algılarını ve karar verme süreçlerini etkileyen faktörleri belirlemektir. Çalışma kapsamında Ezine MYO, Gıda Kalite Kontrolü ve Analizi ile Süt ve Ürünleri Teknolojisi programlarına kayıtlı 50 öğrenciyle yapılan 11 sorudan oluşan anketten elde edilen verilere göre, öğrencilerin yarısından fazlasının bayan öğrencilerden oluştuğu, öğrencilerin büyük oranla Marmara Bölgesi’ne bağlı illerden geldikleri görülmektedir. Buna ek olarak Gıda İşleme Bölümü'ne kayıt yaptıran öğrencilerin çoğunluğunun Meslek Lisesi ve Anadolu Lisesi mezunu oldukları belirlenmiştir. Aynı zamanda, bölümü tercih etme sebebi içerisinde %20’lik kısmın Çanakkale şehrine olan olumlu yönde bir algılarının olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin tamamına yakın kısmının Gıda İşleme Bölümü’nü bilinçli bir farkındalık ile tercih ettiklerini ve bölümü tercih etme yönünde seçtikleri “İyi iş olanakları” seçeneği bunu belirgin şekilde göstermektedir.
Anderson, J. 2023. The Vital Role of Food Processing Department in the Food Industry. Food Technology Journal, 12(2), 45-58.
Arslan, F., Yaşar-Uğurlu, Ö. 2017. Üniversite öğrencilerinin sosyo-demografik özelliklerinin bireysel
yaratıcılıkları üzerine etkileri. Mesleki Bilimler Dergisi, 6(3): 420-427.
Auru, H.O., Wakili, L. M. 2020. Effect of students’ industrial work experience scheme on students’ readiness for
world of work. International Journal of Vocational and Technical Education, 12 (1): 1-7. DOI:
10.5897/IJVTE2020.0288.
Brown, M., Williams, R. 2019. Bridging the Gap Between Education and Industry: A Case Study of Vocational
Schools in the United States. Journal of Applied Education, 28(4), 112-125.
Jackson, T. 2024. Ensuring Food Safety in Food Processing Industry: A Comparative Analysis. Journal of Food
Safety, 20(3), 210-225.
Jones, L., Garcia, E. 2018. Flexibility in Vocational Education: Meeting the Diverse Needs of Learners.
International Journal of Vocational Studies, 15(1), 78-91.
Kırbaş, İ., İşyarlar, B. 2019. Öğrencilerin doğalgaz ve tesisatı teknolojisi programını tercih etme nedenleri ve
geleceğe yönelik kariyer planları. Uluborlu Mesleki Bilimler Dergisi (UMBD), 2(1): 59-65.
Martinez, S., Lee, K. 2017. The Societal Impact of Vocational Education: A Comparative Analysis. Journal of
Comparative Education, 22(3), 210-225.
Nalbant, F., Özdemir, E. 2017. Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin tercih nedenleri ve kariyer planlamaları
üzerine bir inceleme: Yusufeli Meslek Yüksekokulu örneği. Mesleki Bilimler Dergisi, 6(3): 404-411.
Öz, B., Kılıç, İ., Arslan, S. 2021. Muhasebe ve vergi alanında öğrenim gören ön lisans öğrencilerinin staj öncesi
ve sonrası düşüncelerinin karşılaştırılması: İskenderun Teknik Üniversitesi örneği. ÇOMÜ LJAR, 2(3):
20-34.
Özdemir, E., Nalbant, F. 2017. Uludağ Üniversitesi Yenişehir İbrahim Orhan Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin
okul, ilçe olanakları ve gelecek planları ile ilgili görüşleri. Mesleki Bilimler Dergisi, 6(3): 352-362.
Sertel, E., Yıldırım, H., Özmen-Akyol, S. 2017. Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin okul tercih sebepleri ve uyum
durumları: Sivrihisar örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21):
101-117. DOI: 10.20875/makusobed.312241.
Smith, A. 2024. Preservation and Packaging Techniques in Food Processing. International Journal of Food
Preservation, 28(1), 45-58.
Smith, J., Johnson, A. 2020. The Role of Vocational Education in Meeting Industry Needs. Journal of Vocational
Education, 35(2), 45-58.
Şahin, T., Arman, A. 2014. Ön lisans seviyesinde aşçılık eğitimini tercih etme nedenlerinin değerlendirilmesi.
Akademik Bakış Dergisi, 41(3-4): 1-12.
Ünal, E., Çakır, H. 2019. Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin akademik uğraşıları ile başarıları arasındaki ilişkinin
incelenmesi. Uluborlu Mesleki Bilimler Dergisi, 2(1): 1-5.
White, R. 2023. Advancements in Food Processing Techniques: Meeting Consumer Demands. Journal of Food
Science, 35(4), 112-125.
Kaya, Ç., & Özatay, Ş. (2024). Gıda İşleme Bölümü’nü Kazanan Öğrencilerin Bölüm Tercih Algılarının Belirlenmesi: Ezine Meslek Yüksekokulu Örneği. Lapseki Meslek Yüksekokulu Uygulamalı Araştırmalar Dergisi, 5(9), 25-32.