One of the most important conditions for people to live civilized and civilized was the need to know the geography they live in and the history of that geography. For this purpose, music has been an important factor in sustaining people’s commitment to the land they live in, their history and their national feelings, and the concept of anthem, one of the musical forms, has taken an important place in the formation of this factor. When we look at our own history, anthems were composed for historical events, epics and many situations from the Ottoman Empire to today’s Republic of Turkey, and thanks to these anthems, the national feelings of our nation were kept alive. For this purpose, an anthem pool was created as a result of the opinions received by using the anthem vocabulary of 120 music teachers working in public schools in different regions of the Ministry of National Education and 40 different anthems were detected in this anthem pool. Document analysis was used to examine these anthems, and qualitative research design was used in the study. 40 anthems obtained as a result of the research were examined in terms of songwriter, composition, tonality/modality/maqam status and sound limits, and the results obtained were tabulated under the relevant headings.
İnsanların uygarca ve medenice yaşamasının en önemli koşullarından birisi yaşadıkları coğrafyayı ve o coğrafyanın tarihini bilmelerinin gerekliliği olmuştur. Yaşadıkları topraklara, tarihlerine olan bağlılıklarının ve milli hislerinin yaşatılması yolunda müzik önemli bir etmen olmuş, bu etmenin oluşmasında ise müzik formlarından marş kavramı önemli bir yer tutmuştur. Kendi tarihimize baktığımızda Osmanlı Devleti’nden günümüz Türkiye Cumhuriyeti Devleti’ne kadar yaşanılan tarihi olaylar, destanlar ve birçok durum için marşlar bestelenmiş ve bu marşlar sayesinde milletimizin milli hisleri yaşatılmıştır. Bu amaç doğrultusunda Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı farklı bölgelerdeki devlet okullarında görevli 120 müzik öğretmeninin marş dağarcığından faydalanılarak alınan görüşler sonucunda marş havuzu oluşturulmuş ve bu marş havuzunda 40 farklı marş tespit edilmiştir. Bu marşların incelenmesinde doküman analizi kullanılmış, çalışmada nitel araştırma deseninden faydalanılmıştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen 40 marş, söz yazarı, bestecisi, tonalite/modalite/ makam durumu ve ses sınırları açısından incelenmiş, elde edilen sonuçlar ilgili başlıklar altında tablolaştırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 15, 2023 |
Submission Date | December 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 1 Issue: 1 |