Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Anthes Used in General Music Education in Terms of Educational Music

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 12, 15.02.2023

Öz

One of the most important conditions for people to live civilized and civilized was the need to know the geography they live in and the history of that geography. For this purpose, music has been an important factor in sustaining people’s commitment to the land they live in, their history and their national feelings, and the concept of anthem, one of the musical forms, has taken an important place in the formation of this factor. When we look at our own history, anthems were composed for historical events, epics and many situations from the Ottoman Empire to today’s Republic of Turkey, and thanks to these anthems, the national feelings of our nation were kept alive. For this purpose, an anthem pool was created as a result of the opinions received by using the anthem vocabulary of 120 music teachers working in public schools in different regions of the Ministry of National Education and 40 different anthems were detected in this anthem pool. Document analysis was used to examine these anthems, and qualitative research design was used in the study. 40 anthems obtained as a result of the research were examined in terms of songwriter, composition, tonality/modality/maqam status and sound limits, and the results obtained were tabulated under the relevant headings.

Kaynakça

  • Baydu, U. (2016). Müzik terimleri sözlüğü, Akıl Fikir Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayınları.
  • Cevizci, A. (2010). Eğitim sözlüğü, Say Yayınları.
  • Çağbayır, Y. (2016). İstiklal Marşı'nın tahlili. Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara.
  • Çetin, M. (2003). İstiklal Marşı ve Mehmet Akif Ersoy, Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü Yayınları, 1. Baskı.
  • Demirel, Ö. (2005). Eğitim Terimleri Sözlüğü, Pegem Akademi Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2010). Eğitim Sözlüğü, Pegem Akademi.
  • Gazimihal, M. R. (1955). Türk askeri muzikaları tarihi, Maarif Basımevi. Özengen. (2022, 2 Ekim). In TDK. https://kelimeler.gen.tr/ozengen-nedir-ne-demek-244984
  • Eğitim. (2022, 25 Eylül). In Wikipedia. https://tr.wikipedia.org/wiki/E%C4%9Fitim#:~:text=E%C4%9Fitim%2C%20bireyin%20davr an%C4%B1%C5%9Flar%C4%B1nda%20kendi%20ya%C5%9Fant%C4%B1s%C4%B1,%C3%B6%C4%9Frenim%20gibi%20kavramlarla%20s%C4%B1k%C3%A7a%20kar%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r%C4%B1lmaktad%C4%B1r.
  • Mehter. (2022, 10 Ekim). In Wikipedia. https://tr.wikipedia.org/wiki/Mehter
  • Uslu, S. (2022). https://www.aa.com.tr/tr/gundem/istiklal-marsinin-yazilis-sureci-ve-kabulu-meclis-arsivlerinde/2531544, İstiklal Marşı'nın Yazılış Süreci ve Kabulü Meclis Arşivlerinde, (10 Ekim 2022).
  • Küçükçapraz, S. (2019). Mehterhane'nin Kapatılmasından Günümüze Askeri Müzik (1826'dan Günümüze), (Tez No. 589225) [Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü] YÖK Tez Merkezi.
  • Nalbandoğlu, M. (1964). İstiklal Marşımızın tarihi, Cem Yayınları.
  • Platon, (MÖ470-399). Politeia, çev. Eyüboğlu, S. & Cimcoz, M.A. (2019), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sağer, T. (2010). İstiklal Marşı Besteleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 214-226.
  • Say, A. (2009). Müziğin kitabı. Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Sonsel, Ö. B. (2013). İlkokullarda öğretilen okul şarkılarının öğrencilerin ses sınırlarına uygunluk durumları (Ankara ili örneği). (Tez No. 330264) [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi] YÖK Tez Merkezi.
  • Tarman, S. (2013). Doğumunun 130. yılında Atatürk ve müzik. Müzik Eğitimi Yayınları, 2. Basım.
  • Tarman, S. (2016). Müzik eğitiminin temelleri, Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(4). (543 - 559)
  • Tüzlin, N.V. (2019). Özengen Müzik Eğitiminin Eğitim Fakülteleri Özel Yetenek Sınavları Açısından İrdelenmesi, (Tez No. 587409) [Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi] YÖK Tez Merkezi.
  • Uçan, A. (2018). Müzik eğitimi, Arkadaş Yayınevi.
  • Üngör, E. (1966). Türk marşları. Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları.
  • Vural, T. (2016a). Mehter Geleneğinin Yaşayan Kimliği, The Journal of Academic Social Science Studies, 4(46), 29-40. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3312
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 7. Baskı. Seçkin Yayıncılık.

Genel Müzik Eğitiminde Kullanılan Marşların Eğitim Müziği Açısından İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 12, 15.02.2023

Öz

İnsanların uygarca ve medenice yaşamasının en önemli koşullarından birisi yaşadıkları coğrafyayı ve o coğrafyanın tarihini bilmelerinin gerekliliği olmuştur. Yaşadıkları topraklara, tarihlerine olan bağlılıklarının ve milli hislerinin yaşatılması yolunda müzik önemli bir etmen olmuş, bu etmenin oluşmasında ise müzik formlarından marş kavramı önemli bir yer tutmuştur. Kendi tarihimize baktığımızda Osmanlı Devleti’nden günümüz Türkiye Cumhuriyeti Devleti’ne kadar yaşanılan tarihi olaylar, destanlar ve birçok durum için marşlar bestelenmiş ve bu marşlar sayesinde milletimizin milli hisleri yaşatılmıştır. Bu amaç doğrultusunda Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı farklı bölgelerdeki devlet okullarında görevli 120 müzik öğretmeninin marş dağarcığından faydalanılarak alınan görüşler sonucunda marş havuzu oluşturulmuş ve bu marş havuzunda 40 farklı marş tespit edilmiştir. Bu marşların incelenmesinde doküman analizi kullanılmış, çalışmada nitel araştırma deseninden faydalanılmıştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen 40 marş, söz yazarı, bestecisi, tonalite/modalite/ makam durumu ve ses sınırları açısından incelenmiş, elde edilen sonuçlar ilgili başlıklar altında tablolaştırılmıştır.

Kaynakça

  • Baydu, U. (2016). Müzik terimleri sözlüğü, Akıl Fikir Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayınları.
  • Cevizci, A. (2010). Eğitim sözlüğü, Say Yayınları.
  • Çağbayır, Y. (2016). İstiklal Marşı'nın tahlili. Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara.
  • Çetin, M. (2003). İstiklal Marşı ve Mehmet Akif Ersoy, Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü Yayınları, 1. Baskı.
  • Demirel, Ö. (2005). Eğitim Terimleri Sözlüğü, Pegem Akademi Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2010). Eğitim Sözlüğü, Pegem Akademi.
  • Gazimihal, M. R. (1955). Türk askeri muzikaları tarihi, Maarif Basımevi. Özengen. (2022, 2 Ekim). In TDK. https://kelimeler.gen.tr/ozengen-nedir-ne-demek-244984
  • Eğitim. (2022, 25 Eylül). In Wikipedia. https://tr.wikipedia.org/wiki/E%C4%9Fitim#:~:text=E%C4%9Fitim%2C%20bireyin%20davr an%C4%B1%C5%9Flar%C4%B1nda%20kendi%20ya%C5%9Fant%C4%B1s%C4%B1,%C3%B6%C4%9Frenim%20gibi%20kavramlarla%20s%C4%B1k%C3%A7a%20kar%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r%C4%B1lmaktad%C4%B1r.
  • Mehter. (2022, 10 Ekim). In Wikipedia. https://tr.wikipedia.org/wiki/Mehter
  • Uslu, S. (2022). https://www.aa.com.tr/tr/gundem/istiklal-marsinin-yazilis-sureci-ve-kabulu-meclis-arsivlerinde/2531544, İstiklal Marşı'nın Yazılış Süreci ve Kabulü Meclis Arşivlerinde, (10 Ekim 2022).
  • Küçükçapraz, S. (2019). Mehterhane'nin Kapatılmasından Günümüze Askeri Müzik (1826'dan Günümüze), (Tez No. 589225) [Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü] YÖK Tez Merkezi.
  • Nalbandoğlu, M. (1964). İstiklal Marşımızın tarihi, Cem Yayınları.
  • Platon, (MÖ470-399). Politeia, çev. Eyüboğlu, S. & Cimcoz, M.A. (2019), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sağer, T. (2010). İstiklal Marşı Besteleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 214-226.
  • Say, A. (2009). Müziğin kitabı. Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Sonsel, Ö. B. (2013). İlkokullarda öğretilen okul şarkılarının öğrencilerin ses sınırlarına uygunluk durumları (Ankara ili örneği). (Tez No. 330264) [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi] YÖK Tez Merkezi.
  • Tarman, S. (2013). Doğumunun 130. yılında Atatürk ve müzik. Müzik Eğitimi Yayınları, 2. Basım.
  • Tarman, S. (2016). Müzik eğitiminin temelleri, Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(4). (543 - 559)
  • Tüzlin, N.V. (2019). Özengen Müzik Eğitiminin Eğitim Fakülteleri Özel Yetenek Sınavları Açısından İrdelenmesi, (Tez No. 587409) [Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi] YÖK Tez Merkezi.
  • Uçan, A. (2018). Müzik eğitimi, Arkadaş Yayınevi.
  • Üngör, E. (1966). Türk marşları. Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları.
  • Vural, T. (2016a). Mehter Geleneğinin Yaşayan Kimliği, The Journal of Academic Social Science Studies, 4(46), 29-40. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3312
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 7. Baskı. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ömer Bilgehan Sonsel 0000-0001-5814-4363

Güray Özbek Bu kişi benim 0000-0002-9393-750X

Yayımlanma Tarihi 15 Şubat 2023
Gönderilme Tarihi 7 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sonsel, Ö. B., & Özbek, G. (2023). Genel Müzik Eğitiminde Kullanılan Marşların Eğitim Müziği Açısından İncelenmesi. LOKUM Sanat Ve Tasarım Dergisi, 1(1), 1-12.

12629082024145456.jpg

LOKUM Sanat ve Tasarım Dergisi - Karabük Üniversitesi Safranbolu Fethi Toker Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi

Tel: +90 370 418 96 68        E-posta: lokumstd@karabuk.edu.tr 


88x31.png