Research Article
BibTex RIS Cite

ÇAĞDAŞ RESİM SANATINDA DESEN VE DEFORMASYON

Year 2025, Volume: 3 Issue: 2, 217 - 229, 25.08.2025

Abstract

Sanat, tarih boyunca toplumların ve bireylerin düşünce ve duygularını yansıtan, farklı biçimlerde ortaya çıkan evrensel bir dildir. İnsanlar, tarihin başlangıcından itibaren, henüz yazı dilini geliştirmeden önce, çevrelerindeki dünyayı ve iç dünyalarını çizgiler, semboller ve şekiller aracılığıyla ifade etmeye çalışmış bu nedenle ilk sanat eserlerini ortaya koymuşlardır. İnsanlar, düşüncelerini ve duygularını desenlerle ifade ederek sanatın evrensel bir dil olmasını sağlamıştır. Sanatçılar, kişisel duygularını doğadaki nesne ve imgelerle birleştirerek yeni biçimlere ulaşmış, böylece sanat eserlerinde deformasyona zemin hazırlamıştır. Değişen dünya ve teknoloji, desenin sanatçılar için vazgeçilmez bir ifade aracı olmasını sağlamıştır. Makale, desen ve deformasyonun sanatçının ifade biçimini nasıl etkilediğini tarihsel bir perspektifte incelemiştir. Çağdaş sanat, sanatçılara malzeme ve ifade özgürlüğü vererek, onların estetik kaygılardan uzak, yeni biçimlere yönelmelerine olanak sağlamıştır. Bu durumdan dolayı deformasyonun sanat eserlerinde daha sık görülmesi, sanatçıların ifade yöntemi olarak karşımıza çıkmaktadır. Çağdaş sanat bağlamında yer alan akımlar üzerinden belirli sanatçılar ve eserleri, desen ve deformasyon ilişkisi bağlamında incelenmiştir.

References

  • Albayrak, A. (2012). Günümüz sanatında birincil ifade aracı olarak çizgi ve desen pratikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (32), 55–68.
  • Alparslan, G. U. (2019). Leonardo da Vinci ve resim eğitimi. Temel Eğitim Dergisi, 1(4), 39–44.
  • Arslan, A. (2017). Desen anlayışının çağdaş sanata yansıma biçimleri ve ifade aracı olarak desenin kullanımı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Bildir, S. (2019). Çağdaş Türk resim sanatında postmodern desen eğilimleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Ergin, H. K. (2007). Dışavurumcu Türk resminde biçim bozma [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Germaner, S. (1997). 1960 sonrası sanat. Kabalcı Yayınları.
  • Kıran, H. (2013). Puantiyeli sonsuzluğun obsesif sanatçısı: Yayoi Kusama. Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(4), 118-125.
  • Nobin, M. L. (2010). An exploration of drawing as it relates to the realisation of concept in art-making [Unpublished master’s thesis]. University of KwaZulu-Natal.
  • Şangar, B. (1991). Batı sanat tarihinde desen [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Turanî, A. (1992). Dünya sanat tarihi. Remzi Kitabevi.
  • Turanî, A. (1998). Sanat terimleri sözlüğü (7. baskı). Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, L. (2020). Çağdaş sanatta bir ifade aracı olarak desen [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi.

Drawing and Deformation in Contemporary Painting

Year 2025, Volume: 3 Issue: 2, 217 - 229, 25.08.2025

Abstract

Art is a universal language expressed in various forms, reflecting the thoughts and feelings of societies and individuals throughout history. Since the beginning of time, even before developing a written language, humans have attempted to express the world around them and their inner worlds through lines, symbols, and shapes, thus creating the first works of art. By expressing their thoughts and feelings through patterns, humans established art as a universal language. Artists, by combining their personal feelings with objects and images from nature, reached new forms, thus paving the way for deformation in works of art. The changing world and technology have ensured that drawing remains an indispensable means of expression for artists. This article examines how drawing and deformation have influenced the artist's form of expression from a historical perspective. Contemporary art, by granting artists freedom of material and expression, has allowed them to move towards new forms, free from aesthetic concerns. Due to this, the more frequent occurrence of deformation in works of art appears as a method of expression for artists. Certain artists and their works, within the context of movements in contemporary art, are examined in the context of the relationship between drawing and deformation.

References

  • Albayrak, A. (2012). Günümüz sanatında birincil ifade aracı olarak çizgi ve desen pratikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (32), 55–68.
  • Alparslan, G. U. (2019). Leonardo da Vinci ve resim eğitimi. Temel Eğitim Dergisi, 1(4), 39–44.
  • Arslan, A. (2017). Desen anlayışının çağdaş sanata yansıma biçimleri ve ifade aracı olarak desenin kullanımı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Bildir, S. (2019). Çağdaş Türk resim sanatında postmodern desen eğilimleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Ergin, H. K. (2007). Dışavurumcu Türk resminde biçim bozma [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Germaner, S. (1997). 1960 sonrası sanat. Kabalcı Yayınları.
  • Kıran, H. (2013). Puantiyeli sonsuzluğun obsesif sanatçısı: Yayoi Kusama. Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(4), 118-125.
  • Nobin, M. L. (2010). An exploration of drawing as it relates to the realisation of concept in art-making [Unpublished master’s thesis]. University of KwaZulu-Natal.
  • Şangar, B. (1991). Batı sanat tarihinde desen [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Turanî, A. (1992). Dünya sanat tarihi. Remzi Kitabevi.
  • Turanî, A. (1998). Sanat terimleri sözlüğü (7. baskı). Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, L. (2020). Çağdaş sanatta bir ifade aracı olarak desen [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Painting
Journal Section Research Articles
Authors

Büşra Nur Cengiz 0000-0002-8575-6207

Serkan İlden 0000-0002-9347-3733

Publication Date August 25, 2025
Submission Date March 11, 2025
Acceptance Date April 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Cengiz, B. N., & İlden, S. (2025). ÇAĞDAŞ RESİM SANATINDA DESEN VE DEFORMASYON. LOKUM Sanat Ve Tasarım Dergisi, 3(2), 217-229.

12629082024145456.jpg
LOKUM Jounal of Art and Design - Karabuk University Safranbolu Fethi Toker Faculty of Fine Arts and Design
Phone: +90 370 418 96 68
E-mail: lokumstd@karabuk.edu.tr
Social media: 


88x31.png