Waste can be defined as any material which must be disposed of according to national regulations
undertaken. Wastes occur unavoidably at the end of mining activities as in other many industries. They
become dangerous for environment and human's health if it is disposed into the nature in an unsuitable
way. Huge amounts of mining wastes occur in Europe and in our country. The yearly amount in
European Community (EC) reaches up to 29% of whole wastes. In other words the amount of wastes
due to mining activities exceed 400 million tonnes annually (Commission of the European
Communities, 2003). In Europe, especially towards 2000s, the accidents caused by mining waste
disposal pools/dams resulted in serious environmental problems. Therefore studies on this subject
have increased recently.
In EC countries and Turkey, there are many legal regulations related with wastes including mining
wastes. However, serious discomfort and discrepancy exist in the management of mining wastes both
in Turkey and EC. During the period of EC adaptation, it is important to analyze the present regulations
of our country on the basis of related EC regulations.
Because there is not any specific regulation for mining wastes in Turkey, this kind of wastes is
considered in the content of "The Regulation of Dangereous Wastes Control". This situation puts the
mining wastes into the dangerous category. But the characteristics of mining wastes change from mine
to mine and according to the technology used for mine production and processing. Therefore a specific
regulation for the management of mining wastes in our country must be undertaken urgently
Atık, elinde bulunduranın elden çıkardığı ya da yürürlükteki ulusal mevzuat hükümlerine göre atmak
zorunda olduğu herhangi bir madde olarak tanımlanabilir. Tüm endüstriyel faaliyetlerde olduğu gibi
madenlerin işletilmesi sonucunda da atık meydana gelmektedir. Bu maden atıkları uygun olmayan bir
şekilde çevreye bırakıldıklarında çevre ve insan sağlığı için tehdit oluşturmaktadır. Ülkemizde ve
Avrupa’da oldukça büyük miktarlarda maden atık oluşumu söz konusudur. Örneğin, Avrupa Birliğinde
(AB) madencilik faaliyetleri sonucu oluşan atık miktarı, Avrupa’da oluşan yıllık atık miktarının % 29’unu
oluşturmaktadır. Diğer bir ifadeyle meydana gelen maden atıkları yıllık 400 milyon tonu aşmaktadır
(Commission of the European Communities, 2003). Avrupa’da özellikle 2000’li yıllara doğru maden
atıklarının depolandığı havuzlarda/barajlarda meydana gelen kazaların ciddi çevresel sorunlar
yaratması bu konu üzerindeki çalışmaları yoğunlaştırmıştır.
Ülkemizde ve AB’de maden atıklarını da içine alan atıklarla ilgili çok sayıda yasal düzenleme vardır.
Ancak, AB’de olduğu gibi ülkemizde de maden atıklarının yönetiminde ciddi sıkıntılar vardır. AB uyum
sürecinde AB mevzuatına dayandırılarak ülkemizdeki mevzuat boşlukları analizinin yapılması
önemlidir.
Ülkemizde maden atıklarına özgü yönetmelik olmaması nedeniyle bu atıklar özellikle “Tehlikeli Atıkların
Kontrolü Yönetmeliği” kapsamında değerlendirilmektedir. Bu durum maden atıklarını tehlikeli atık
sınıfına sokmaktadır. Maden atıklarının özellikleri madenden madene, kullanılan üretim ve
zenginleştirme teknolojilerine göre değişiklik göstermektedir. Bu nedenle maden atıklarının yönetimi
için bu özel atık akışına özgü yönetmeliğin en kısa sürede düzenlenerek hayata geçirilmesi
gerekmektedir.
Other ID | JA66RM27PN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2006 |
Submission Date | March 1, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 45 Issue: 1 |