Abstract
Bu kuramsal çalışma, öğrenme sürecinde, girdinin organizma tarafından algılandıktan sonra, bellekte anlama dönüşme sürecinin ilk aşaması olan “girdinin tanımlanması” aşamasını tartışmaktadır. Yeni bir uyaran, organizma tarafından algılandıktan sonra, uzun süreli belleğe yerleşmeden önce, belirli denetleyici birimlerin tanımlama aşamalarından geçer. Bu birimler, sırasıyla; işler bellekte günlük hayatı sürdürürken her an aktif olan etkin bilgi birimi; aktif olma sıklığı ile giriş ortam ve biçiminden dolayı erişimi zaman alan (bazen bir tetikleyici gerektiren) beklemede olan bilgi birimi; kişinin yeni uyarıcıyı algıladığı zamana kadar, deneyimleri aracılığı ile biriktirdiği geçmiş yaşantı bilgi birimi; fizik yasaları, fizikötesi inançlar, bilimsel öngörüler ve dil tarafından oluşturulan olabilirlik; gerçekler ve fantezilerin harmanlanışıyla ortaya çıkan kurgusal dünya; yeni uyaranın üzerine kurulacağı beklentisi ile oluşturulan yeni şemalar ve hiç bir şekilde ilişkilendirme yapılamadığı için uzun süreli belleğe yönlendirilmeyen girdilere damgalanan anlamsızlıktır. Girdinin herhangi bir birimde anlama dönüşmesiyle alt aşamaların denetimi ortadan kalkmakta, girdi, bellekteki anlamsal veya yapısal ağda yerini almaktadır.