Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin İş Doyumu Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Year 2013, Volume: 1 Issue: 25, 119 - 137, 28.03.2013

Abstract

Araştırmanın amacı, ortaöğretim öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin bazı değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını saptamaktır. Araştırmaya, Aydın ili merkez ortaöğretim kurumlarında görev yapan 526 öğretmen katılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Hackman ve Oldham İş Doyum Ölçeği” ve demografik özellikler ile birlikte öğretmen görüşlerinin alındığı açık uçlu soru listesinin de yer aldığı “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Elde edilen veriler t-testi ve ANOVA ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri; yaş, çalıştıkları okul türü ile okulun fiziksel şartlarına, okuldaki meslektaşlarla ilişkilerine, yenilenen ortaöğretim ders programına, üniversiteye geçiş sınav sistemine, hizmet içi eğitimlere katılma düzeylerine ilişkin görüşlerine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Çalışmada, öğretmenlerin iş doyumunu arttırmak amacıyla bazı çözüm önerilerinde bulunulmuştur. 

Examining Teachers Job Satisfaction Level According to Some Variables

Year 2013, Volume: 1 Issue: 25, 119 - 137, 28.03.2013

Abstract

The purpose of this study is to examine whether the job satisfaction level of secondary education teachers differ in terms of some variables. The sample is consisted of 526 teachers in secondary education in the central province of Aydin. Hackman and Oldham Job Satisfaction Scale, and personal Information Form, which was consisted of demographic characteristics and  the views of teachers', including a list of open-ended question, was used. The data obtained were analyzed by t-test and ANOVA. As a result, teachers' job satisfaction levels showed significant differences according to age, type of school they work and the views of teachers about the school's physical conditions, relationships with colleagues at the school, the renewed secondary education curriculum, examination system,  level of participation in in-service training. In the study, some solutions are made for teachers in order to increase job satisfaction.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Nermin Koruklu This is me

Burak Feyzioğlu

Hatice Özenoğlu Kiremit

Elif Kaldırım This is me

Publication Date March 28, 2013
Submission Date December 12, 2011
Published in Issue Year 2013 Volume: 1 Issue: 25

Cite

APA Koruklu, N., Feyzioğlu, B., Özenoğlu Kiremit, H., Kaldırım, E. (2013). Öğretmenlerin İş Doyumu Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 119-137.