The aims of this study are (i) to determine the distribution of the science-technology-society-environment (STSE) acquisitions according to grade and learning domains, (ii) to find out the number repetition of the acquisitions in elementary school science and technology curriculum (ESTC), (iii) to compare the ESTC 2005 draft and ESTC 2006 according to STSE acquisitions. The method used in the study is content survey, which is a kind of document survey. The distributions of STSE acquisitions, which are given in parentheses in unit acquisitions, were determined according to grade level and learning domains. The study revealed that the STSE acquisitions were repeated 74 times in 6th grade, 117 times in 7th grade, and 93 times in 8th grade ESTC. It is noteworthy that some of the STSE acquisitions are emphasized very often, but some of them are emphasized very little according to grade level and learning domains. In general, most of the acquisitions again relates to the science and nature of science. However, the small number of re-acquisitions is about "human, society and technology" issues. The 13th acquisition relating with the elements of scientific work is never emphasized in parentheses for all grades and all learning domains in ESTC. When we compare 2005 and 2006 edition versions of ESTC, it is seen that there are some differences between 6th grade.
Bu araştırmanın amacı, İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programında (6, 7 ve 8. sınıflar) (İFTDÖP) yer alan Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) kazanımlarının sınıflara ve öğrenme alanlarına göre dağılımlarını inceleyerek, bu kazanımların programdaki tekrarlanma sayılarını belirlemektir. Bu amaçla İFTDÖP 2004 yılı taslak baskısı ile 2006 yılı baskısı incelenmiştir. Bu araştırmada belgesel tarama türlerinden içerik çözümlemesi kullanılmıştır. Ünite kazanımları içerisinde ayraç içinde belirtilen FTTÇ kazanımlarının sınıflara ve öğrenme alanlarına göre dağılımları belirlenmiştir. İFTDÖP’deki FTTÇ kazanımlarının tekrarlanma sayıları incelendiğinde, bu kazanımlara 6. sınıfta 71, 7. sınıfta 110 ve 8. sınıfta ise 92 defa işaret edildiği görülmektedir. Hem sınıf hem de öğrenme alanı düzeyinde bazı FTTÇ kazanımlarının oldukça az ya da bazı kazanımların çok sık vurgulandığı dikkat çekmektedir. Genel olarak en fazla tekrar edilen kazanımlar fen ve fenin doğası ile ilgilidir. En az tekrar edilen kazanımların ise çoğunlukla “insan, toplum ve teknoloji” konularında olduğu dikkat çekmiştir. Tüm sınıf ve öğrenme alanları açısından bakıldığında bilimsel iş görmenin unsurlarıyla ilgili 13. FTTÇ kazanımına ayraç içinde işaret edilmediği görülmüştür. İFTDÖP’nin 2004 ve 2006 yılı baskıları karşılaştırıldığında 8. sınıf düzeyinde herhangi bir farklılık yokken, 6. ve 7. sınıf düzeyinde bazı FTTÇ kazanımlarının yer alma durumlarında bazı farklılıklar olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | February 25, 2013 |
Submission Date | October 23, 2012 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 25 |