In this study, it was aimed to determine the self-efficacy of secondary school teachers’ use of interactive whiteboard. The teachers' self-competence for using interactive whiteboard was investigated in terms of some variables (gender, years of service, school type, branch, age) to determine whether there are significant differences between them. The sample of the study consists of 392 teachers studying in 30 secondary schools which have interactive Whiteboard in the province of Isparta. As measuring tools, "Frequency Scale in Using Interactive Blackboard"“,Level Scale in Using Interactive Blackboard" and "Self-Efficacy Scale in Using Interactive Blackboard" were used. The collected data were analyzed using SPSS 15.0 statistical software package. Data was analyzed via frequency, t-test, and One-Way ANOVA statistical techniques.According to the findings related to the self-efficacy of teachers in using the interactive whiteboard, teachers' self-efficacy levels of interactive whiteboard is positive and male teachers’ self-efficacy level is higher than that of female teachers. Furthermore, the findings denote that as the age of teachers and length of service period progress, then the selfefficacy levels decrease. It was also obtained that majority of teachers who are using the interactive whiteboard in their lessons recommend other teachers (who are not utilizing them) to use interactive whiteboard in their lessons.
Bu çalışmada, ortaöğretim öğretmenlerinin etkileşimli tahta kullanımına yönelik öz yeterliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin etkileşimli tahta kullanımına yönelik öz yeterliklerinin (cinsiyet, hizmet yılı, okul türü, branş, yaş) çeşitli değişkenler açısından bir farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, Isparta ili genelinde bulunan ve sınıflarına etkileşimli tahta kurulmuş 30 (otuz) ortaöğretim kurumunda görev yapan 392 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak; araştırmacı tarafından geliştirilen “Etkileşimli Tahtayı Kullanma Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS 15.0 istatistik paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerinin analizinde frekans, t testi, tek yönlü ANOVA gibi istatistik teknikler kullanılmıştır. Öğretmenlerin etkileşimli tahta kullanımı ile ilgili öz yeterlikleri ile ilgili bulgulara göre; öğretmenlerin etkileşimli tahta öz yeterlik düzeylerinin olumlu olduğu, cinsiyetlerine göre erkek öğretmenlerin öz yeterliklerin bayan öğretmenlere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin yaşları ve hizmet süreleri ilerledikçe öz yeterliklerinin düştüğü, derslerinde etkileşimli tahta kullanan öğretmenlerin çoğunluğunun, etkileşimli tahta kullanmayan öğretmenlere tavsiye ettiği bulguları elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 7, 2014 |
Submission Date | November 7, 2013 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 29 |