The idea of incorporating proof into students‟ mathematical experiences from the beginning of their schooling raises importance of proof in the early grades. In this respect, primary school teachers have a significant role. Therefore, it might be valuable to investigate the pre-service primary school teachers‟ opinions on both formal and enactive proofs. To this end, 184 pre-service primary school teachers were given a questionnaire on mathematical proofs. Then an enactive proof activity was carried out. Thirty participants took part in this activity. Semi structured interviews were conducted with eleven of the participating pre-service teachers. Based on the findings, pre-service teachers believe proofs are important and necessary for explaining mathematical concepts. However, the majority of the pre-service teachers thought that it was unnecessary to try to prove the propositions already proved. They do not trust themselves on proving. Based on the findings obtained from interviews, pre-service teachers receiving high or low scores from the formal proof questionnaire believe that if possible, proofs should be supported by enactive proofs that this is enjoyable and contribute to meaningful learning and making students love mathematics. Based on conclusions, some suggestions were put forward to overcome difficulties that students face with proof and to help the pre-service primary teachers develop positive attitude towards proof.
Okula başlamalarıyla birlikte öğrencilerin matematiksel deneyimleri içerisine ispatı yerleştirme fikri erken dönemde ispat konusunun önemini arttırmaktadır. Çocuklara bu dönemlerinde eğitim verecek olan sınıf öğretmenlerine bu açıdan önemli görevler düşmektedir. Buradan hareketle hem formal ispat, hem de informal bir ispatlama etkinliği olan, fiziksel bir hareketi, görsel ve sözel desteği içeren, temsili ispatlara yönelik sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerinin araştırılmasının yararlı olacağı düşünülmüştür. Bu amaçla 184 sınıf öğretmeni adayına matematiksel ispat yapmaya yönelik görüş anketi uygulanmış, katılımcılardan 30 kişilik bir grupla temsili ispat yapma etkinliği düzenlenmiştir. Ardından etkinliğe katılan 11 öğretmen adayı ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Anketten elde edilen veriler incelendiğinde sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel bir sonucun doğruluğuna inanmada, matematiksel olguları açıklamada ispatın önemli ve gerekli olduğunu düşündükleri görülmüştür. Ancak adayların büyük bölümünün zaten ispatlanmış önermeleri kendilerinin ispatlamaya çalışmasının gereksiz olduğunu düşündüğü, ispat yapmayı sevmediği, sıkıcı bulduğu ve bu konuda kendilerine güvenmediği belirlenmiştir. Görüşmelerin analizinde gerek ispatla ilgili görüş anketinden yüksek puan alan, gerekse düşük puan alan öğretmen adaylarının ispatların mümkün olduğu sürece temsili ispatlarla desteklenmesi gerektiği, bunun oldukça eğlenceli olduğu ve anlamlı öğrenmeye, kalıcılığa, matematiği sevmeye katkı sağlayacağı görüşünde oldukları ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 11, 2014 |
Submission Date | July 24, 2013 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 30 |