Bu çalışmanın amacı harmanlanmış öğrenme deneyimine sahip öğretmen
adaylarının aidiyet duyguları ile araştırma topluluğu modeli kullanılarak
bilişsel, toplumsal ve öğretimsel buradalık algılarının incelenmesidir.
İlişkisel araştırma yöntemlerine göre gerçekleştirilen bu araştırmanın çalışma
grubunu Ankara’da bulunan bir devlet üniversitesindeki Bilgisayar ve Öğretim
Teknolojileri Eğitimi bölümünde öğrenim gören 117 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırma için veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan “kişisel bilgi
formu”, Ersanlı ve Koçyiğit (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan “Ait Olma
Ölçeği” ve Öztürk (2012) tarafından Türkçeye uyarlanan “Araştırma Topluluğu
Ölçeği” aracılığı ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmen
adaylarının aile, meslek ve arkadaş grubuna aidiyet duygularının iyi düzeyde
olduğu belirlenmiştir. Buna göre harmanlanmış öğrenme etkinliklerinin öğretmen
adaylarında sosyal açıdan yabancılaşma ve izolasyona neden olmadığı
söylenebilir. Bulgulardan ayrıca, öğretmen adaylarının; araştırma topluluğu modelinde
yer alan toplumsal, öğretimsel ve bilişsel buradalık algılarının iyi düzeyde
olduğu ve birbirleri ile benzer özellikler gösterdiği anlaşılmaktadır.
Çevrimiçi araçları kullanma konusunda yeterliliği yüksek olan bireylerin
bilişsel buradalıkları ve mesleki aidiyet düzeyleri de yüksektir. Araştırma
bağlamında ele alınan araştırma topluluğu ve aidiyet duygusuna ilişkin alt
boyutlar arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki bulunmaktadır. Ayrıca öğretmen
adaylarının çevrimiçi araçları kullanma konusunda yeterliklerinin ve
becerilerinin artırılması onların bilgiyi yapılandırma süreçlerine, toplumsal
buradalık algılarına ve mesleki aidiyetlerine olumlu katkı sağlayacağı
belirlenmiştir.
The purpose of this study is to
examine sense of belonging and perception of cognitive, social and teaching
presences of prospective teachers, who have blended learning experiences. The
participants were 117 prospective teachers at a state university in Ankara. In
order to collect data, a personal information form, a belonging scale and a
community of inquiry instrument were used. The belonging scale was adapted into
Turkish by Ersanlı and Koçyiğit (2013) from a scale developed by Hagerty and
Patusky (1995). The community of inquiry instrument was adapted into Turkish by
Ozturk (2012) from a scale developed by Arbaugh, Cleveland-Innes, Diaz,
Garrison, Ice, Richardson and Swan (2008). According to the results, the
overall sense of belonging to prospective teachers was found to be at a good
level. It can be said that blended learning activities by prospective teachers
don’t cause social alienation and isolation. Teacher candidates’ social, instructional
and cognitive presence perception is at a good level and were found to be
similar to each other. Prospective teachers who have high proficiency in using
online tools; cognitive presence, and occupational belonging levels are
determined to be high. There is a significant and positive relationship among
sub-dimensions of the community of inquiry and the sense of belonging. It has
also been determined that prospective teachers' increased competence and skills
in using online tools will positively contribute to their knowledge building
processes, perception of social presence and occupational belonging.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 21, 2017 |
Submission Date | April 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 44 |