Abstract
Aim of this research is to
analyse opinions of fourth graders on child abuse and neglect attending various
departments in faculty of educational sciences. The research was a qualitative
research and carried out with candidate teachers. As a data collection tool,
participants were applied with semi-structured interview form by researchers,
and acquired data was analysed with content analysis. As a result, in the
study, it was determined that candidate teachers’ level of knowledge and skills
related to determination, prevention and intervention process for child abuse
and neglect were not at an adequate level and they were not aware of their
roles and responsibilities related to the issue in laws and regulations. At the
same time, it was observed that candidate teachers were aware of their lack of
knowledge and they were eager to participate in works to be done. This
situation reveals that there is a need for studies and applications related to
child abuse and neglect mainly in faculty of educational sciences and in other
faculties. Especially, making teachers working with small children more
competent on this issue and giving courses on prevention and intervention for
child abuse during teacher training process will contribute very much.
Öz
Bu araştırmanın amacı eğitim
fakültesinin farklı bölümlerinde okuyan son sınıf öğrencilerinin çocuk
istismarı ve ihmaline ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma nitel bir
çalışma olup, öğretmen adayları ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı
olarak katılımcılara araştırmacılar tarafından hazırlanmış yarı yapılandırılmış
görüşme formu uygulanmış ve elde edilen verilerin analizi içerik analizi ile yapılmıştır.
Araştırmada sonuç olarak, öğretmen adaylarının çocuk istismarı ve ihmalinin
belirlenmesi, önlenmesi ve müdahale sürecine ilişkin bilgi ve becerilerinin
yeterli düzeyde olmadığı, konuya ilişkin yasalar ve yönetmeliklerdeki rol ve
sorumluklarının farkında olmadıkları belirlenmiştir. Aynı zamanda öğretmen
adaylarının bu konuda bilgi eksikliklerinin farkında oldukları ve yapılacak
çalışmalara katılmaya istekli oldukları da görülmüştür. Bu durum eğitim
fakülteleri başta olmak üzere diğer fakültelerde çocuk istismarı ve ihmaline
ilişkin çalışmalar ve uygulamalara ihtiyaç duyulduğunu ortaya koymaktadır. Özellikle
küçük çocuklarla çalışacak olan öğretmelerin bu konuda daha yeterli hale getirilmesi,
öğretmen yetiştirme sürecinde çocuk istismarını önleme ve müdahale konusunda dersler
okutulması önemli katkı sağlayacaktır.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 21, 2017 |
Submission Date | August 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 44 |