Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin kardeş
ilişkilerini ölçen bir ölçek geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda Türkiye’de
geliştirilmiş olan Kardeş İlişkileri Ölçeği (KİÖ) tanıtılmıştır. KİÖ’nün geçerliği için yapılan
açıklayıcı faktör analizi ve güvenirlik çalışmaları 409 lise öğrencisinden elde
edilen veriler üzerinde yapılmıştır. Açıklayıcı faktör analizi sonuçlarına göre
KİÖ’nün dört faktör ve 11
tanesi tersine çevrilmiş (reverse) olmak üzere 23 maddeden oluştuğu
belirlenmiştir. Ayrıca ölçekte yer alan dört faktörün birlikte toplan varyansın
%65,69’unu açıkladığı belirlenmiştir. Yapı kavram
geçerliği için bir diğer kanıt olan doğrulayıcı faktör analizi ise 217 lise
öğrencisinden elde edilen veriler üzerinde yapılmıştır. Doğrulayıcı faktör
analizi sonuçlarına göre, dört boyutlu yapının test edildiği ölçme modelinin
yeterli düzeyde uyum iyiliği indekslerine sahip olduğu belirlenmiştir (x2=506.57;
p=0.00; x2/sd=2.28; NFI=.89; CFI =.93; IFI=.93; SRMR=.081 ve
RMSEA=.077). Ölçeğin güvenrlik çalışması kapsamında ilk
olarak ölçeğin tümüne ilişkin Cronbach Alpha katsayısı hesaplanmıştır
(Alpha=.95). Daha sonra iki yarı test güvenirliğinin ise rxx= .95
olduğu belirlenmiştir. Son olarak KİÖ’nün geçerlik ve güvenirlik çalışmaları
doğrultusunda ölçeğin kullanılabilirliği tartışılmış ve bazı önerilere yer
verilmiştir.
The aim of this study was to develop a scale
that measures the sibling relationships of high school students. The Sibling
Relationship Scale, was developed in Turkish cultural context accordance with
this aim, was presented. Factor analysis, which are done for the validity of
SRS, and reliability studies are made from data obtained from 409 high school
students. According to the explanatory
factor analysis results, it was determined that SRS is consisted of 4 factor
and 23 items, 11 of them reverse. In addition, it was determined that the
combined four factors included in the scale explained 65,69% of the total
variance. Confirmatory factor analysis that is a proof for construct validity was
done by data obtained from 217 high school students. According to confirmatory
factor analysis results, model of measurement which tested four factor
structure was determined to have adequately goodness of fit index (x2= 06.57; p=0.00; x2/sd=2.28;
NFI=.89; CFI =.93; IFI=.93; SRMR=.081 and RMSEA=.077). Cronbach Alpha Reliability Coefficient relating
to all of scale was calculated. (Alpha=.95) And then, split half reliability
was determined as rxx= .95. Finally, in accordance with validity and
reliability studies of SRS, applicability of the scale was discussed and gave
place to some suggestions.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 21, 2017 |
Submission Date | September 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 44 |