Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni
adaylarının Öğretmenlik Uygulaması dersinde kullandıkları beden dilini
incelemektir. Bu amaç doğrultusunda sınıf öğretmeni adaylarının (16 kız, 4
erkek) Öğretmenlik Uygulaması kapsamında ders anlatırken video çekmeleri
istenmiş, bu videolar araştırmacı tarafından geliştirilen Beden Dili Kriterleri
Formu doğrultusunda analiz edilmiştir. Doküman incelemesi yoluyla toplanan
veriler, belirlenen kriterler çerçevesinde betimlenmeye çalışılmış, ayrıca
araştırmada videoların analizi sürecinde sınıf öğretmeni adaylarının
kullandıkları beden dillerine ait frekans ve yüzde değerlerle birlikte
araştırmacı tarafından tutulan notlardan doğrudan alıntılara da yer
verilmiştir. Araştırmanın güvenirlik
çalışması için random yoluyla seçilen 10 video başka bir araştırmacı tarafından
izlenerek, beden dili kriterleri formunun doldurulması sağlanarak araştırmanın
güvenirliği hesaplaması yapılmıştır. Yapılan hesaplamada elde edilen % 86’ lık
oran, araştırma için güvenilir kabul edilmiştir. Sonuç olarak yapılan bu araştırmada sınıf
öğretmeni adaylarının öğrenciyi dinleme, öğrenciye yönelme ve anlayışlı
gülümseme gibi olumlu beden dili kullandıkları gibi, elleri göğüs hizasında
kavuşturmak, küçük ve dar alanlı el kol hareketleri gibi güvensiz olduklarına
dair mesajlar ileten ya da öğrencilerle göz hizasında iletişim kurmamak, göz
temasında bulunmamak, tek bir yöndeki öğrenciye ders anlatmak gibi sınırlı
iletişim mesajları veren beden dili kullandıkları tespit edilmiştir. Bu
sonuçlar sınıf öğretmeni adaylarının beden dilinin kullanımına yönelik
bilgilendirilmeleri gerektiğini düşündürmektedir.
The aim of this study is to analyze the body languages
of 20 classroom teacher candidates while they are lecturing in primary schools
within the scope of Teaching Practice course. In accordance with the purpose of
the research, teacher candidates were asked to record videos of their lectures
and videos were analyzed in accordance with Body Language Criteria Form that
was developed by the researcher. Data obtained through document review was
analyzed in accordance with certain criteria and frequencies, percentages and
references coming from notes of the researcher on the body language of
classroom teacher candidates were shown in video analysis process of the
research. Consequently,
it was determined in this research that while classroom teacher candidates use
positive body language like listening to students, heading towards students and
smiling, they also use gestures showing that they are nervous like crossing
arms on the chest and using small and confined arm movements or they use a body
language limiting the communication like avoiding eye contact or heading
towards a single student. These results show that classroom teacher candidates need to be informed
about using body language.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | February 15, 2018 |
Submission Date | July 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 45 |