Technological
developments have led to many different ways of reaching information together.
One of these is to get information by screen reading. Nowadays, individuals are
often confronted with reading on the screen. They are the teachers who guide
the educational process. Teachers will guide students in the knowledge and most
importantly in reaching the right information. For this reason, it is important
that teachers can access information from different sources. In this research,
it was aimed to determine the perceptions of Turkish teacher candidates who are
future teachers on the concept of reading from the screen. Determining teacher
candidates' perceptions of reading from the screen will help them elucidate
their thoughts on access to information from different sources. For this
reason, teacher candidates are asked to create metaphors for reading on the
screen and explain why they prefer to read on paper or on the screen. As a
result of the research, prospective teachers have found metaphors under the health
categories and sky, media tools, books, time, reading on the screen as useful,
reading on the screen hardly, Four people preferred to read from the screen
while the other teacher candidates preferred to read the printed book.
Teknolojik
gelişmelerle birlikte bilgiye ulaşmanın pek çok farklı yolu ortaya çıkmıştır.
Bunlardan biri de ekrandan okuma yaparak bilgi edinmektir. Günümüzde bireyler
ekrandan okuma ile sıkça karşılaşmakta ve ekrandan okuma
yapmaktadır. Eğitim sürecini yönlendiren öğretmenlerdir. Öğretmenler
öğrencilerin bilgiye ve en önemlisi de doğru bilgiye ulaşmalarında rehberlik
edecektir. Bu nedenle öğretmenlerin farklı kaynaklardan bilgiye ulaşabilmeleri
önemlidir. Bu araştırmada geleceğin öğretmenleri olan Türkçe öğretmen
adaylarının ekrandan okuma kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi
amaçlanmıştır. Öğretmen adaylarının ekrandan okumaya yönelik algılarının
belirlenmesi onların farklı kaynaklardan bilgiye ulaşma konusundaki
düşüncelerini ortaya çıkarmaya yardımcı olacaktır. Bu nedenle öğretmen
adaylarından ekrandan okumaya ilişkin metaforlar oluşturmaları ve basılı
kitaptan ya da ekrandan okumayı tercih etme nedenlerini açıklamaları
istenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adayları gökyüzü,
medya araçları, kitap, zaman, ekrandan okumayı faydalı olarak görme, ekrandan
okumayı zor olarak görme, ekrandan okumayı değersiz görme ve sağlık
kategorileri altında metaforlar oluşturmuşlardır. Dört kişi ekrandan okumayı
tercih ederken diğer öğretmen adayları basılı kitaptan okumayı tercih etmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 19, 2018 |
Submission Date | August 11, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 46 |