Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANLARININ PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMETLERİNİN YÜRÜTÜLMESİNDE KARŞILAŞTIKLARI GÜÇLÜKLER

Year 2018, Issue: 47, 247 - 265, 15.07.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.359595

Abstract

Psikolojik danışma ve rehberlik çağdaş eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır
ve bu nedenle okul, bu hizmeti örgütlemek zorundadır. Öğrenciler eğitim
gördükleri okullarında güvendiği birine derdini anlatarak, problemleri ilgili
yeni bilgiler edinir ve soruna yeni bir açıdan bakabilirler. Böylece problemin
görünmeyen yönlerini daha iyi görmeye başlayabilir. Okullarda çalışan meslek
elemanlarının çok çeşitli sebeplerden kaynaklanan sıkıntıları vardır.. Bu
çalışma okul psikolojik danışmanlarının karşılaştığı güçlükleri belirlemek
amacıyla meslek elemanları ile yapılan görüşmeler sonucu alınan cevaplara göre
hazırlanmış nitel bir çalışmadır. Çalışma grubu Malatya ilinde bulunan 74 adet
okul psikolojik danışmanından oluşmaktadır. Güçlükleri belirlemek için “Okul
Psikolojik Danışmanlarının Karşılaştığı Güçlüklere İlişkin Görüşme Formu” ve
“Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Tablolardaki
frekans dağılım
ortalamalarına göre en çok güçlük kişilerle işbirliği ile ilgilidir. İkinci güçlük
alanı denetim yapanlarla ilgilidir. En az güçlük ise hizmetlerin yürütülmesiyle
ilgili olarak belirlenmiştir. Bu çalışmadan elde edilen verilerle psikolojik
danışmanların yaşadıkları problemlere yönelik çözümler geliştirilebilir. 

References

  • Akboy, R. ve İkiz, F. E. (2007). Psikolojik danışma ve rehberlikte çağdaş bir anlayış-yaşam boyunca yaşamla iç içe. (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Akman, Y. (1992). İlköğretimde rehberliğin yeri ve önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8, 317-320. American School Counselor Association (2004). ASCA National Standards for Students. Alexandria, VA: Author. Çil, İ., Tokat, M. A., Türkan, Y. S., Doğan, N. (2014). Temel eğitim kurumlarında e-rehberlik ve danışmanlık karar destek sistemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,. 29 (2), 34-56. Gündüz, B. (2012). Okul psikolojik danışmanlarında yetkinlik inancı ve tükenmişlik.Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,. 12 (3), 1749-1767. Hamamcı, Z., Murat, M. ve Çoban, A.E. (2004). Gaziantep’teki okullarda çalışan psikolojik danışmanların mesleki sorunlarının incelenmesi. 13. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi. Hatunoğlu, Y.,& Hatunoğlu, Y. (2006). Okullarda verilen rehberlik hizmetlerinin problem alanları Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (1), 333-338. Helms, B.J. ve Ibrahim, F.A. (1985). A comparison of counselor and parent perceptions of the role and function of the secondary school counselor. The School Counselor, 33, 266-274. Karataş, Z. & Şahin Baltacı, H. (2013). Ortaöğretim kurumlarında yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine yönelik okul müdürü, sınıf rehber öğretmeni, öğrenci ve okul rehber öğretmeninin (psikolojik danışman) görüşlerinin incelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 427-460. Kepçeoğlu, Muharrem. Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Başak Ofset. İstanbul:1997 Korkut-Owen, F. (2007). Psikolojik Danışma Alanında Meslekleşme ve Psikolojik Danışman Eğitimi: ABD, Avrupa Birliği Ülkeleri ve Türkiye‟deki Durum. D. Owen, F. Korkut-Owen, R. Özyürek (Eds.), Gelişen Psikolojik Danışma ve Rehberlik: Meslekleşme Sürecindeki İlerlemeler. Ankara, Turkey: Nobel. M.E.B. (2001). Tebliğler Dergisi,Ankara. Sayı: 2524,05. http://yayim.meb.gov.tr. Özer, R. (1998). Rehber Öğretmenlerde Tükenmişlik Düzeyi, Nedenleri Ve Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. Özoğlu, Ç. (2007). Eğitimde Psikolojik Danışma Ve Rehberlik (3. Baskı). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yayınları. Tan, H. (2000). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğretmen Kitapları Dizisi, MEB. Tuzgöl-Dost, M. ve Keklik, İ. (2012). Alanda Çalışanların Gözünden Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanının Sorunları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 389-407 Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği (2011). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanında Çalışanlar İçin Etik Kurallar (8. Baskı).Ankara. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2018, Issue: 47, 247 - 265, 15.07.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.359595

Abstract

References

  • Akboy, R. ve İkiz, F. E. (2007). Psikolojik danışma ve rehberlikte çağdaş bir anlayış-yaşam boyunca yaşamla iç içe. (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Akman, Y. (1992). İlköğretimde rehberliğin yeri ve önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8, 317-320. American School Counselor Association (2004). ASCA National Standards for Students. Alexandria, VA: Author. Çil, İ., Tokat, M. A., Türkan, Y. S., Doğan, N. (2014). Temel eğitim kurumlarında e-rehberlik ve danışmanlık karar destek sistemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,. 29 (2), 34-56. Gündüz, B. (2012). Okul psikolojik danışmanlarında yetkinlik inancı ve tükenmişlik.Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,. 12 (3), 1749-1767. Hamamcı, Z., Murat, M. ve Çoban, A.E. (2004). Gaziantep’teki okullarda çalışan psikolojik danışmanların mesleki sorunlarının incelenmesi. 13. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi. Hatunoğlu, Y.,& Hatunoğlu, Y. (2006). Okullarda verilen rehberlik hizmetlerinin problem alanları Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (1), 333-338. Helms, B.J. ve Ibrahim, F.A. (1985). A comparison of counselor and parent perceptions of the role and function of the secondary school counselor. The School Counselor, 33, 266-274. Karataş, Z. & Şahin Baltacı, H. (2013). Ortaöğretim kurumlarında yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine yönelik okul müdürü, sınıf rehber öğretmeni, öğrenci ve okul rehber öğretmeninin (psikolojik danışman) görüşlerinin incelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 427-460. Kepçeoğlu, Muharrem. Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Başak Ofset. İstanbul:1997 Korkut-Owen, F. (2007). Psikolojik Danışma Alanında Meslekleşme ve Psikolojik Danışman Eğitimi: ABD, Avrupa Birliği Ülkeleri ve Türkiye‟deki Durum. D. Owen, F. Korkut-Owen, R. Özyürek (Eds.), Gelişen Psikolojik Danışma ve Rehberlik: Meslekleşme Sürecindeki İlerlemeler. Ankara, Turkey: Nobel. M.E.B. (2001). Tebliğler Dergisi,Ankara. Sayı: 2524,05. http://yayim.meb.gov.tr. Özer, R. (1998). Rehber Öğretmenlerde Tükenmişlik Düzeyi, Nedenleri Ve Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. Özoğlu, Ç. (2007). Eğitimde Psikolojik Danışma Ve Rehberlik (3. Baskı). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yayınları. Tan, H. (2000). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğretmen Kitapları Dizisi, MEB. Tuzgöl-Dost, M. ve Keklik, İ. (2012). Alanda Çalışanların Gözünden Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanının Sorunları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 389-407 Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği (2011). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanında Çalışanlar İçin Etik Kurallar (8. Baskı).Ankara. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

İzzet Parmaksız 0000-0003-2468-6134

Ayşe Gök

Publication Date July 15, 2018
Submission Date November 29, 2017
Published in Issue Year 2018 Issue: 47

Cite

APA Parmaksız, İ., & Gök, A. (2018). OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANLARININ PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMETLERİNİN YÜRÜTÜLMESİNDE KARŞILAŞTIKLARI GÜÇLÜKLER. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(47), 247-265. https://doi.org/10.21764/maeuefd.359595

Cited By