Today, with the rapid change in science and
technology, teachers are expected to make significant changes in
teaching-learning processes. Parallel to this change movement occurring at the
global scale, it is seen that there are significant change initiatives in the
Turkish education system. The curriculums were renewed in 2002 in line with the
constructivist approach. Moreover, with the FATİH project, the focus on instructional
technologies is increasing and teachers are expected to integrate technology
with learning and teaching processes. However, it is often seen in research
that teachers go on adhering to the traditional teacher-centered approach, do
not utilize technology or use it to support the teacher-centered teaching
approach in their classes. Therefore, it is of great importance to investigate
teachers’ change tendencies and the variables affecting these tendencies. In
this study, the extent to which the teacher self-efficacy perception and
burnout level predict their change tendencies was explored. It was found that
all the dimensions of teachers’ change tendencies are significantly correlated
with teacher self-efficacy perception and with all the dimensions; burnout’s all
dimensions expect for the personal achievement dimension, of burnout level.
When the sub-dimensions of teacher self-efficacy and burnout were considered
together, it was found that they have statistically significant effects on the
prediction of the change tendency’s sub-dimensions of taking entrepreneurship
in change, believe in the usefulness of change, resistance to change and
keeping the status. Though there are many studies separately investigating the
effects of self-efficacy and burnout on change tendencies, there is no study
investigating the combined effect of these two independent variables on change
tendencies. Thus, it can be argued that the current study will make some
contributions to the literature.
Günümüzde bilim ve teknolojideki hızlı değişimle
birlikte öğretmenlerden de öğrenme öğretme süreçlerinde önemli değişimler
beklenmektedir. Küresel ölçekli bu değişim akımına paralel olarak Türk eğitim
sisteminde de önemli değişim girişimlerinin olduğu görülmektedir. Öğretim
programları 2002 yılında yapılandırmacı anlayış doğrultusunda değiştirilmiştir.
Ayrıca FATİH projesiyle birlikte öğretim teknolojilerine odaklanma giderek
artmakta öğretmenlerden teknolojiyi öğrenme öğretme süreçleriyle
bütünleştirmeleri beklenmektedir. Ancak, araştırmalarda sıklıkla öğretmenlerin
öğretmen merkezli geleneksel anlayışı sürdürdükleri, teknolojiyi de ya işe
koşmadıkları ya da öğretmen merkezli öğretim anlayışını desteklemek amacıyla
kullandıkları görülmektedir. Bu nedenle öğretmelerin değişim eğilimlerinin ve
bu eğilimlerini etkileyen değişkenlerin incelenmesi oldukça önemlidir. Bu
araştırma öğretmenlerin öz yeterlilik algıları ve tükenmişlik düzeylerinin
değişim eğilimlerini yordama gücü incelenmiştir. Öğretmenlerin değişim
eğilimlerinin bütün boyutlarının öğretmen öz yeterliği ve tükenmişliğin kişisel
başarı boyutu dışındaki bütün boyutları ile anlamlı korelasyona sahip oldukları
görülmektedir. Bununla birlikte öğretmen öz yeterliliği ve tükenmişliğin alt
boyutları birlikte ele alındığında değişimde girişimcilik, değişimin yararına
inanma, değişime direnç ve statükoyu koruma boyutlarının yordanmasında
istatistiksel olarak anlamlı etkiye sahiptir. Alanyazında tükenmişlik ya da öz
yeterliğin değişim eğilimleri üzerindeki etkisini ayrı ayrı inceleyen çok
sayıda araştırma olmakla birlikte bu iki bağımsız değişkenin birlikte değişim
eğilimleri üzerindeki etkisini inceleyen bir araştırmaya rastlanmamıştır. Bu
bakımdan araştırmanın alanyazına katkı sunduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 17, 2018 |
Submission Date | January 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 48 |