Research Article
BibTex RIS Cite

DEVELOPMENT OF CHALLENGES SCALE FACED BY NOVICE TEACHERS: A STUDY ON VALIDITY AND RELIABILITY

Year 2018, Issue: 48, 219 - 237, 17.10.2018

Abstract

The aim of this
study is to develop a scale to determine the challenges faced by novice
teachers in the first year. The study was conducted with 329 novice teachers.
Research data was obtained from five point Likert type scale with 46 items. As
a result of Exploratory Factor Analysis (EFA), it was found that the scale has
five factors with 35 items and explains
56.486% of the total variance. Cronbach Alpha values aimed at determining
reliability of the scale was found as 0.91 for the first factor, 0.81 for
second factor, 0.87 for third factor, 0.88 for fourth factor, 0.83 for fifth
factor and 0.92 for total scale. It was concluded that the scale is a valid and
reliable tool for determining the challenges faced by novice teachers in the
first year.

References

  • Bai, J. ve Ng, S. (2005). Tests for skewness, kurtosis, and normality for time series data. Journal of Business & Economic Statistics, 23(1), 49-60.
  • Bush, R. N. (1983). The beginning years of teaching: A focus for calloboration in teacher education. Eric Hoyle & Jacquetta Megarry (Ed.), World Yearbook of Education 1980: The Professonal Development of Teachers içinde (s. 350-360). New York: Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cliff, N. (1998). The eigenvalues-greater-than-one rule and the reliability of components. Psychological Bulletin, 103(2), 276-279.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları (3.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Dickson, M., Riddlebarger, J., Stringer, P., Tennant, L. ve Kennetz, K. (2014). Challenges faced by Emirati novice teachers. Near and Middle Eastern Journal of Research in Education, 4, 12-26.
  • Ebel, R. L. ve Frisbie, D. A. (1986). Essentials of education measurement. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde “program” geliştirme (6.baskı). Ankara: Edge Akademi Yayınları.
  • Feiman-Nemser, S., Carver, C., Schwille, S. ve Yusko, B. (1999). Beyond support: taking new teachers seriously as learners. Marge Scherer (Ed.), A Better Beginning: Supporting and Mentöring New Teachers içinde (s.3-12). USA: Association For Supervision And Curriculum Development.
  • Feiman-Nemser, S. (2001). From preparation to practice: Designing a continuum to strengthen and sustain practice. Teachers College Record, 103(6), 1013- 1055.
  • Feiman-Nemser, S. (2003). What new teachers need to learn. Educational Leadership, 60(8), 25-29.
  • Garg, K. P. (1992). Development of ability to reason in school education. Concept Publishing Company.
  • Gergin, E. (2010). Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin ilk yıllarda karşılaştığı zorluklar ve bu zorluklarla başa çıkma yolları (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Hammond, M. (2005). Next steps in teaching: A guide to starting your career in the secondary school. London & New York: Routledge.
  • Korkmaz, İ., Saban, A. ve Akbaşlı, S. (2004). Göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin karsılaştıkları güçlükler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 38, 266-277.
  • Kumi-Yeboah, A. ve James, W. (2012). Transformational teaching experience of a novice teacher. Adult Learning, 23(4), 170-177.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C. ve Morgan, G. A. (2005). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Moir, E. (1999). The stages of a teacher’s first year. Marge Scherer (Ed.), A Better Beginning: Supporting and Mentöring New Teachers içinde (s.19-23). USA: Association For Supervision And Curriculum Development.Rust, F. 0. (1994). The first year of teaching: It's not what they expected. Teaching and Teacher Education, 10(2), 205-217.
  • Senemoğlu, N. (1989). Ortaöğretim kurumlarına öğretmen yetiştirmede fen-edebiyat ve eğitim fakültelerinin etkililiği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 109-126.
  • Senemoğlu, N. ve Özçelik, D. A. (1989). Öğretmen adaylarına 'öğretmenlik bilgisi' kazandırma bakımından fen-edebiyat ve eğitim fakültelerinin etkililiği. Çağdaş Eğitim Dergisi.
  • Senemoğlu, N. (1991). A study of initial primary teacher training in England with implications for the system in Turkey (Yayınlanmamış araştırma raporu). Leicester: The University of Leicester.
  • Senemoğlu, N. (2018). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (25.baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Wideen, M., Mayer-Smith, J. ve Moon, B. (1998). A critical analysis of the research on learning to teach: Making the case for an ecological perspective on inquiry. Review of Educational Research, 68(2), 130-178.
  • Williams, B., Brown, T. Ve Onsman, A. (2010). Exploratory factor analysis: A five-step guide for novices. Australasian Journal of Paramedicine, 8(3), 1-13.
  • Yavuz, G. ve Doğan, N. (2015). Boyut sayısı belirlemede Velicer’in map testi ve Horn’un paralel analizinin kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 176-188.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi.
Year 2018, Issue: 48, 219 - 237, 17.10.2018

Abstract

References

  • Bai, J. ve Ng, S. (2005). Tests for skewness, kurtosis, and normality for time series data. Journal of Business & Economic Statistics, 23(1), 49-60.
  • Bush, R. N. (1983). The beginning years of teaching: A focus for calloboration in teacher education. Eric Hoyle & Jacquetta Megarry (Ed.), World Yearbook of Education 1980: The Professonal Development of Teachers içinde (s. 350-360). New York: Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cliff, N. (1998). The eigenvalues-greater-than-one rule and the reliability of components. Psychological Bulletin, 103(2), 276-279.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları (3.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Dickson, M., Riddlebarger, J., Stringer, P., Tennant, L. ve Kennetz, K. (2014). Challenges faced by Emirati novice teachers. Near and Middle Eastern Journal of Research in Education, 4, 12-26.
  • Ebel, R. L. ve Frisbie, D. A. (1986). Essentials of education measurement. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde “program” geliştirme (6.baskı). Ankara: Edge Akademi Yayınları.
  • Feiman-Nemser, S., Carver, C., Schwille, S. ve Yusko, B. (1999). Beyond support: taking new teachers seriously as learners. Marge Scherer (Ed.), A Better Beginning: Supporting and Mentöring New Teachers içinde (s.3-12). USA: Association For Supervision And Curriculum Development.
  • Feiman-Nemser, S. (2001). From preparation to practice: Designing a continuum to strengthen and sustain practice. Teachers College Record, 103(6), 1013- 1055.
  • Feiman-Nemser, S. (2003). What new teachers need to learn. Educational Leadership, 60(8), 25-29.
  • Garg, K. P. (1992). Development of ability to reason in school education. Concept Publishing Company.
  • Gergin, E. (2010). Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin ilk yıllarda karşılaştığı zorluklar ve bu zorluklarla başa çıkma yolları (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Hammond, M. (2005). Next steps in teaching: A guide to starting your career in the secondary school. London & New York: Routledge.
  • Korkmaz, İ., Saban, A. ve Akbaşlı, S. (2004). Göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin karsılaştıkları güçlükler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 38, 266-277.
  • Kumi-Yeboah, A. ve James, W. (2012). Transformational teaching experience of a novice teacher. Adult Learning, 23(4), 170-177.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C. ve Morgan, G. A. (2005). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Moir, E. (1999). The stages of a teacher’s first year. Marge Scherer (Ed.), A Better Beginning: Supporting and Mentöring New Teachers içinde (s.19-23). USA: Association For Supervision And Curriculum Development.Rust, F. 0. (1994). The first year of teaching: It's not what they expected. Teaching and Teacher Education, 10(2), 205-217.
  • Senemoğlu, N. (1989). Ortaöğretim kurumlarına öğretmen yetiştirmede fen-edebiyat ve eğitim fakültelerinin etkililiği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 109-126.
  • Senemoğlu, N. ve Özçelik, D. A. (1989). Öğretmen adaylarına 'öğretmenlik bilgisi' kazandırma bakımından fen-edebiyat ve eğitim fakültelerinin etkililiği. Çağdaş Eğitim Dergisi.
  • Senemoğlu, N. (1991). A study of initial primary teacher training in England with implications for the system in Turkey (Yayınlanmamış araştırma raporu). Leicester: The University of Leicester.
  • Senemoğlu, N. (2018). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (25.baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Wideen, M., Mayer-Smith, J. ve Moon, B. (1998). A critical analysis of the research on learning to teach: Making the case for an ecological perspective on inquiry. Review of Educational Research, 68(2), 130-178.
  • Williams, B., Brown, T. Ve Onsman, A. (2010). Exploratory factor analysis: A five-step guide for novices. Australasian Journal of Paramedicine, 8(3), 1-13.
  • Yavuz, G. ve Doğan, N. (2015). Boyut sayısı belirlemede Velicer’in map testi ve Horn’un paralel analizinin kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 176-188.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

İshak Kozikoğlu

Nuray Senemoğlu

Publication Date October 17, 2018
Submission Date June 2, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 48

Cite

APA Kozikoğlu, İ., & Senemoğlu, N. (2018). DEVELOPMENT OF CHALLENGES SCALE FACED BY NOVICE TEACHERS: A STUDY ON VALIDITY AND RELIABILITY. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(48), 219-237.