Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRETMEN ADAYLARININ SINIF YÖNETİMİNDE TERCİH ETTİKLERİ DİSİPLİN MODELLERİ

Year 2019, Issue: 50, 427 - 450, 26.04.2019
https://doi.org/10.21764/maeuefd.503412

Abstract

Etkili ve verimli bir sınıf ortamının oluşturulması, bilimsel
sınıf yönetimi öğretilerinin uygulanmasına bağlıdır. Bu çalışmanın amacı, Abant
İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretmenlik Uygulaması dersi alan
eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin uygulamada hangi disiplin modellerini
tercih ettiklerini saptamaktır. Araştırma tarama modelindedir. Araştırmanın
evrenini, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretmenlik
uygulaması dersi alan 717 son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama
aracı olarak Cemaloğlu ve Kayabaşı (2007), tarafından geliştirilen “Disiplin
Modelleri Ölçeği” kullanılmıştır. Geri dönen 529  anketden 
419  anket değerlendirme kapsamına
alınmıştır.  Araştırmada elde edilen
verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel teknikler; frekans, yüzde,
ortalama, standart sapma ve ayrıca Kruskal Wallis ve Mann Whitney U testleri
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda: Son sınıf öğrencileri  sırasıyla Akıl-Sonuç Modeli, Öğretmen
Etkililiği Eğitimi Modeli, Davranış Değişikliği Modeli, Glasser Modeli, Canter
Modeli ve Kounin Modelini tercih etmektedir. Öğretmen adaylarının görüşleri Cinsiyetlerine
göre; Canter Modeli Boyutunda, bölümlerine göre; Canter Modeli, Davranış
Değişikliği Modeli ve Akıl-Sonuç Modeli boyutlarında  anlamlı farklılık göstermektedir. Araştırma
sonuçları, Sınıf Yönetimi dersinin uygulamadaki sonuçlarının görülmesi açısından
önem taşımaktadır.

References

  • Ağaoğlu, E., (2002). Sınıf yönetimi ile ilgili genel olgular, (Ed., Z. Kaya) Sınıf Yönetimi içinde Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Alderman, T. (2001). In good discipline, one size doesn't fit all teaching for excellence vary discipline for students of different self-control levels. Education Digest, 66(8), 38-45.
  • Aydın, B. (2004). Disiplin sorunları ve çözüm yöntemleri konusunda öğretmenlerin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 10(3), 326-337.
  • Başar, H. (2006). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Celep, C., (2004). Sınıf yönetimi ve disiplin, Ankara: Anı YayıncılıkCemaloğlu, N. ve Kayabaşı, Y. (2007). Öğretmenlerin tükenmişlik düzeyi ile sınıf yönetiminde kullandıkları disiplin modelleri arasındaki ilişki. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 123-155.
  • Çelik, K. ve Diğerleri ( 2015) Etkili sınıf yönetimi, (Ed., Kıran, H ve Çelik,K) (11. Baskı), Ankara: Anı yayıncılık.
  • Çelik, V. (2005). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Demir, M. K., Şahin, Ç. ve Kartal, O. Y. (2012). Öğretmen adaylarının sınıf içi disiplin sağlamada tercih ettikleri ceza uygulamalarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2).
  • Demir, S. (2009). Teacher perceptions of classroom management and problematic behaviors in primary schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 584-589.
  • Dreikurs, R., Grunwald, B. B., Pepper, F. C., Tymister, H. J. ve Tymister, E. (2003). Lehrer und Schüler lösen Disziplinprobleme. Beltz.
  • Erden, M., (2005), Sınıf yönetimi, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Gordon. T.(1996).Etkili öğretmenlik eğitimi. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Özdem, E., (2003), İlköğretim I. kademesindeki öğretmenlerin sınıf disiplinine ilişkin görüşleri ve uygulamaları, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Polat, S., Kaya, S. ve Akdağ, M. (2013). Öğretmen adaylarının sınıf disiplinine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 877-890.
  • Sarıtaş, M., (2000), “Sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme ve uygulama”, Sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar, (Edt.,Küçükahmet,L.), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Taştan, M. ve Kantos, Z.E. (2007). Sınıf yönetimi ve disiplini,( Ed., Z. Cafoğlu) Ankara: Grafiker Yayınları
  • Tertemiz, N., (2006), Sınıf yönetimi ve disiplin. (Ed., L. Küçükahmet) Sınıf yönetimi Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • TDK. (2005). Türkçe sözlük, Ankara: TDK Yayınları.
  • Yalçınkaya,M.ve Küçükkaragöz,H.(2006). Sınıfta disiplin kuralları ve uygulaması,Sınıf yönetimi.(Edt.Yılman,M).Ankara:Nobel Yayınları, 101-133.
  • Yılmaz, N. (2007). Sınıf öğretmenlerinin sınıf içi disiplini sağlamada kullandıkları ödül ve ceza yöntemlerinin değerlendirilmesi.(İstanbul ili Pendik ilçesi örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

PROSPECTIVE TEACHERS’ DISCIPLINE MODEL PREFERENCES IN CLASSROOM MANAGEMENT

Year 2019, Issue: 50, 427 - 450, 26.04.2019
https://doi.org/10.21764/maeuefd.503412

Abstract

Establishing an effective and efficient classroom
environment depends on the application of classroom management models. The aim
of this study was to determine which discipline models preferred by Abant Izzet
Baysal University Faculty of Education senior students who took the course of
teaching practice. In the study, a survey method in a quantitative research
approach was adopted. The population of the study consists of 717 senior
students. "Disciplinary Model Scale" developed by Cemaloğlu and
Kayabaşı (2007) was used as data collection tool. 529 questionnaires had
returned and 419 were included in the evaluation. For  the analysis of the data frequency,
percentage, mean, standard deviation, Kruskal Wallis and Mann Whitney U tests
were used. Results of the research indicated that prospective teachers prefer Mind-result
model, Teacher effectiveness training model, Behavior change model, Glasser
model, Canter model and Kounin model respectively. Prospective teachers’ views
on Canter Model demonstrated significant difference in terms of gender. Their
views on Canter Model, Behavioral Change Model and Mind-Result Model showed
significant differences with regard to department variable. The results of the
study is important in terms of showing Classroom management course outcomes in
practice.




References

  • Ağaoğlu, E., (2002). Sınıf yönetimi ile ilgili genel olgular, (Ed., Z. Kaya) Sınıf Yönetimi içinde Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Alderman, T. (2001). In good discipline, one size doesn't fit all teaching for excellence vary discipline for students of different self-control levels. Education Digest, 66(8), 38-45.
  • Aydın, B. (2004). Disiplin sorunları ve çözüm yöntemleri konusunda öğretmenlerin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 10(3), 326-337.
  • Başar, H. (2006). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Celep, C., (2004). Sınıf yönetimi ve disiplin, Ankara: Anı YayıncılıkCemaloğlu, N. ve Kayabaşı, Y. (2007). Öğretmenlerin tükenmişlik düzeyi ile sınıf yönetiminde kullandıkları disiplin modelleri arasındaki ilişki. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 123-155.
  • Çelik, K. ve Diğerleri ( 2015) Etkili sınıf yönetimi, (Ed., Kıran, H ve Çelik,K) (11. Baskı), Ankara: Anı yayıncılık.
  • Çelik, V. (2005). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Demir, M. K., Şahin, Ç. ve Kartal, O. Y. (2012). Öğretmen adaylarının sınıf içi disiplin sağlamada tercih ettikleri ceza uygulamalarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2).
  • Demir, S. (2009). Teacher perceptions of classroom management and problematic behaviors in primary schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 584-589.
  • Dreikurs, R., Grunwald, B. B., Pepper, F. C., Tymister, H. J. ve Tymister, E. (2003). Lehrer und Schüler lösen Disziplinprobleme. Beltz.
  • Erden, M., (2005), Sınıf yönetimi, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Gordon. T.(1996).Etkili öğretmenlik eğitimi. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Özdem, E., (2003), İlköğretim I. kademesindeki öğretmenlerin sınıf disiplinine ilişkin görüşleri ve uygulamaları, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Polat, S., Kaya, S. ve Akdağ, M. (2013). Öğretmen adaylarının sınıf disiplinine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 877-890.
  • Sarıtaş, M., (2000), “Sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme ve uygulama”, Sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar, (Edt.,Küçükahmet,L.), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Taştan, M. ve Kantos, Z.E. (2007). Sınıf yönetimi ve disiplini,( Ed., Z. Cafoğlu) Ankara: Grafiker Yayınları
  • Tertemiz, N., (2006), Sınıf yönetimi ve disiplin. (Ed., L. Küçükahmet) Sınıf yönetimi Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • TDK. (2005). Türkçe sözlük, Ankara: TDK Yayınları.
  • Yalçınkaya,M.ve Küçükkaragöz,H.(2006). Sınıfta disiplin kuralları ve uygulaması,Sınıf yönetimi.(Edt.Yılman,M).Ankara:Nobel Yayınları, 101-133.
  • Yılmaz, N. (2007). Sınıf öğretmenlerinin sınıf içi disiplini sağlamada kullandıkları ödül ve ceza yöntemlerinin değerlendirilmesi.(İstanbul ili Pendik ilçesi örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Aygül Oktay 0000-0003-1912-3142

Publication Date April 26, 2019
Submission Date December 27, 2018
Published in Issue Year 2019 Issue: 50

Cite

APA Oktay, A. (2019). ÖĞRETMEN ADAYLARININ SINIF YÖNETİMİNDE TERCİH ETTİKLERİ DİSİPLİN MODELLERİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(50), 427-450. https://doi.org/10.21764/maeuefd.503412