Sanayi devrimiyle birlikte
araç kullanımının artması yakıt tüketiminde de hızla artmasına neden olmuştur.
Tüketimin artması ise hava kirliliğinin ve çevre sorunlarında da hızlı bir
artışa sebep olmuştur. Çevre eğitimi aracılığıyla, bireylerin çevreye ve çevre
sorunlarına karşı duyarlılıklarının geliştirilmesi ve çevre sorunlarını
önlemeye yönelik olumlu tutum ve davranışlar kazanmaları amaçlanmaktadır. Bu
bağlamda, bireylerin çevre sorunlarını öğrenmeleri ve bu sorunlara yönelik
farkındalık kazanmaları hususunda fen ve çevre eğitimi arasındaki ilişkinin
önemli bir yere sahip olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı,
Tahmin-Açıklama-Gözlem-Açıklama(TAGA) yöntemine göre gerçekleştirilen öğretimin
sekizinci sınıf öğrencilerinin asit yağmurlarıyla ilgili kavramsal anlama
düzeyleri üzerine etkisini incelemektir. Bu çalışma özel durum yöntemiyle
gerçekleştirilmiştir. Bursa ili
Yenişehir ilçesine bağlı bir köy ortaokulundaki 17 sekizinci sınıf öğrencisi
çalışmaya katılmıştır. Çalışmanın verileri, açık uçlu sorular ve çalışma
yaprağı aracılığıyla elde edilmiş ve içerik analiziyle tema ve kodlar
oluşturulmuştur. Uygulama sonrasında öğrencilerin asit yağmurlarının
sebeplerine ve etkilerine yönelik bilgi düzeylerinde artış olduğu
belirlenmiştir. Çalışma sonucunda, TAGA
öğretim yönteminin öğrencilerin asit yağmurlarıyla ilgili kavramsal
anlamalarını olumlu biçimde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin
yazılı cevaplarında yer almayan bazı kavramlara çizimlerinde yer verdikleri
görülmüştür. Bu nedenle, fen bilimleri ve sosyo-bilimsel konularla ilgili
çalışmalarda öğrencilerin çizimlerinin alınmasının ve incelenmesinin sürece
yönelik daha detaylı ve derinlemesine bilgi elde edilmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Asit yağmurları Tahmin-açıklama-gözlem-açıklama yöntemi Fen eğitimi Sekizinci sınıf öğrencileri
Within the context of
environmental education, development of students' skills, attitudes and
thoughts towards the environment; and processes including investigation and
development of relationships among people, society and nature should be
designed. In this context, it is thought that the relationship between science
and environmental education will help individuals learn about environmental
problems and gain awareness about these problems. The current study aimed to
examine the effect of prediction-explanation-observation-explanation (PEOE)
method on the eighth grade students’ conceptual understanding level about acid
rain. This study is carried out with case study research design and is
conducted with 17 eighth grade students in a village secondary school in the
district of Yenişehir, Bursa. In this study, four open-ended questions and a
PEOE worksheet about acid rain have been developed as a data collection tool.
After the intervention, the themes and codes are determined by content analysis
of the developed open-ended questions and worksheets. Taking into account that
the PEOE teaching intervention positively influences the students' conceptual
understanding level, it is recommended that future studies should employ this
method for other socio-scientific subjects, varied grades and courses.
Acid rain Prediction-explanation-observation-explanation method Science education Eighth grade students
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 27, 2019 |
Submission Date | March 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 51 |