Teacher serve an important role in equipping preschool children with the skills of ecological literacy, which is defined as understanding the language of nature and acting in accordance with the language of nature. Hence, the main purpose of this research is to examine the ecological literacy knowledge and awareness levels of preschool teachers. In this study, basic qualitative research method was used and Turkey's 155 preschool teachers working in different provinces participated. In data collection, an interview form developed by the researchers, containing demographic information questions and case study questions related to the Australian Fire, were used. Descriptive analysis was used to analyse the data. The respondents (n=119,81%) expressed that they are not a member of any non-governmental organization related to environment / nature / ecological literacy issues while (n=28,19%) are mostly members of TEMA Foundation. Whilst (n=86,55.5%) of the respondents stated that they have heard of the concept of ecological literacy before (n=69,44.5%) of the respondents stated that they do not. Participants’ definitions of ecological literacy were found in line with literature, and their responses to questions showed they have ecological literacy knowledge, but what extent their knowledge is reflected to their behaviour, needs investigation. Accordingly, ecological literacy trainings can be organized for preschool teachers.
Günümüzde yaşanan çevre sorunlarının temeline bakıldığında bireylerin ekolojik okuryazarlık düzeylerinin yetersiz olması yatmaktadır. Ekolojik okuryazarlık; doğanın dilini anlamak ve doğanın işleyişine uygun davranmak şeklinde tanımlanabilir. Bu becerinin çocuklara kazandırılmasında okul öncesi öğretmenlerinin yeri oldukça önemlidir. Bu araştırmanın amacı; okul öncesi öğretmenlerinin ekolojik okuryazarlığa ilişkin bilgi ve farkındalık düzeylerinin incelenmesidir. Temel nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmaya Türkiye’nin farklı illerinde görev yapan 155 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen, demografik bilgileri ve Avustralya Yangınını konu edinen örnek olayla ilgili soruları içeren görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmaya katılan okul öncesi öğretmenlerinin, 119’unun (%81’i), çevre/doğa/ekolojik okuryazarlık vb. konularla ilgili herhangi bir sivil toplum kuruluşuna üye olmadığı, üye olan 28 (%19) öğretmenin ise çoğunlukla TEMA Vakfına üye olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin 86’sı (%55.5) daha önce ekolojik okuryazarlık kavramını duyduğunu ifade ederken, 69’u (%44.5) duymadığını ifade etmiştir. Öğretmenlerin yaptığı ekolojik okuryazarlık tanımlarının alanyazın ile benzer olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin örnek olayla ilgili verdiği cevaplardan genel olarak bilgi düzeyinde ekolojik okuryazarlığa sahip oldukları, ancak bilgi boyutunun davranış boyutuna ne derece yansıdığının araştırılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Buradan yola çıkarak okul öncesi öğretmenlerine yönelik ekolojik okuryazarlık eğitimleri düzenlenebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | September 2, 2023 |
Publication Date | May 3, 2021 |
Submission Date | July 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 58 |