Bu araştırmada,
yükseköğretimde yaşanan sorunların değerlendirilmesini içeren çalışmaların
meta-sentez yöntemi kullanılarak incelenmesi amaçlanmıştır. Verilere,
yükseköğretim sorunları”, “üniversite sorunları”, “meslek yüksekokulu
sorunları” terimlerinin Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi, Google
Akademik, https://ulakbim.tubitak.gov.tr/ , Sosyal ve Beşeri Bilimler Veri
Tabanı ve EbscoHost veri tabanları kullanılarak ulaşılmıştır. Araştırmaya,
ulaşılan çalışmalarda belirlenen kriterlere uyan 2 yüksek lisans tezi, 38
makale, 4 rapor olmak üzere toplamda 44 çalışma dâhil edilmiştir. Araştırmaya
dâhil edilen çalışmalar meta-sentez yöntemlerinden tematik sentez yaklaşımı
kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmalar incelenerek yükseköğretime dair
sorunların frekans tabloları oluşturulmuştur. Oluşturulan tablolar çerçevesinde
çalışmalarda ortaya konan sorunlara dair, sorun başlıkları oluşturup, ana tema,
alt temalar ve kodlar şeklinde sınıflandırılarak yorumlanmıştır. Araştırmanın
sonucunda, Türkiye’de yükseköğretimde özellikle; “eğitim öğretim”, “fiziksel
altyapı ve finansman”, “yönetim ve organizasyon” ve “sistem kaynaklı” sorunlar
yaşandığı görülmektedir. Bu sorunlar
arasında özellikle üniversite ile toplum arasındaki bağların yeterince
kurulamamış olması, üniversitelerde yeterli akademik özgürlük ve kurumsal
özerkliğin olmaması ve kaynak ve altyapı yetersizliği öne çıkmaktadır.
In this study it has
been aimed to evaluate the studies which
include evaluation of problems experienced in higher education by using the
meta-synthesis method. Data has been gathered by using “higher education
problems”, “university problems”, “vacational school problems” keywords in
Higher Education Board National Thesis Center, Google Academic,
https://ulakbim.tubitak.gov.tr/ Social and Humanities, and EbsoHost data bases.
A total of 44 studies (2 master’s thesis, 38 articles and 4 report) which are
suitable for criterias determined before, have been included to the study. The
included studies have been analyzed by using tematic synthesis approach which
is one of the meta-synthesis methods. Frequency tables of problems about higher
education has been established by examining stuedies. According to the tables,
problem titles have been established and they have been interpreted by
categorizing as main themes, subthemes and codes. As a result of the study, it
has been abserved that “education and training”, “physical structure and
finance”, “administration and organization” and “system” problems were
especially faced in higher education in Türkiye. Among these problems,
especially problems between universities and society, the problem of Academic
independence and institutional autonomy, and inadequacy of fund and
substructure come into prominence.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | October 23, 2023 |
Publication Date | August 12, 2021 |
Submission Date | November 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 59 |