Bu araştırmada Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olan çocuğa sahip anne babaların gözünden nitel yaklaşımın gücünü kullanarak anne babaların yaşadıkları duygu ve düşüncelerin neler olduğunun belirlenmesi, soruna daha kapsamlı açıklamalar getirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın yöntemi, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları, çocukları OSB tanısı alan sekiz anne ve yedi baba olmak üzere toplam 15 ebeveyndir. Çalışmada OSB olan çocuğa sahip anne babaların tanılama süreci ve sonrasında yaşadıkları deneyimlerin, beklenti ve önerilerin belirlenmesi amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırmada katılımcılar ile yapılan nitel görüşmeler sunucunda dört tema (tanı öncesi ve sürecinde yaşananlar, tanı sonrası yaşananlar, özel eğitim sürecinde yaşananlar ve öneriler) belirlenmiştir. Araştırma bulgularında katılımcıların çoğu, psikolojik olarak zor günler geçirdiklerini, aile ve sosyal hayatlarının bu durumdan etkilendiğini, özel eğitimin faydalı olduğunu, ancak bazı eksikliklerin devam ettiğini ifade etmişlerdir. Araştırma sonucunda; OSB olan çocukların anne babalarının danışmanlık ve destek hizmetleri almaları gerektiğine ilişkin öneriler sunulmuştur.
In this study, it is aimed to use qualitative excavation from the perspective of parents who have children with Autism Spectrum Disorder (ASD) groups, what are the feelings and thoughts of the parents, and to provide more comprehensive explanations to the problem. The method of the research is to study the phenomenological pattern from qualitative research. The participants of the study were 15 parents, eight mothers and seven fathers whose children were diagnosed with ASD. In the study, a structured interview form was used instead of the experiences, expectations and suggestions of the parents of children with ASD during the diagnosis process and afterwards. It was analyzed with the content analysis technique provided. Receiving four themes (pre-diagnosis and actualization, post-diagnosis inheritance, special education process initiators and recommendations) in qualitative interviews with the participants in the research. In the research findings, they stated that they had psychologically difficult days, family and social life were affected by this situation, special education was beneficial, but some deficiencies continued. About the research; suggestions were made that parents of children with ASD should receive counseling and support services.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 12, 2021 |
Submission Date | May 7, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 60 |