Research Article
BibTex RIS Cite

Eğitim Hukukuna İlişkin Öğretmen Görüşleri

Year 2022, Issue: 62, 332 - 353, 01.05.2022
https://doi.org/10.21764/maeuefd.995390

Abstract

Toplumsal hayatta birçok alanda olduğu gibi eğitim ile ilgili pek çok hukuksal metinler bulunmaktadır. Eğitim-öğretim süreci bu hukuksal kavramlar doğrultusunda yürütülür. Bu araştırmada öğretmenlerin eğitim hukukuna ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Fırat Üniversitesinde tezsiz yüksek lisans eğitimi gören 29 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenlere yöneltilen beş adet açık uçlu soruya yanıt vermeleri istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, sorunların önlenmesi veya çözümü noktasında mevcut yasaların yeterli olmadığı görüşleri ortaya çıkmıştır. En sık karşılaşılan hukuksal sorunlar arasında; öğrenci devamsızlığı, öğrenciye şiddet, öğretmenin hak ve sorumlulukları, öğretmene şiddet, öğretmenlere yönelik adaletsizlik gibi durumlar olduğu ifade edilmiştir. Ayrıca yaşanan sorunların olumsuz etkileri olduğu, yöneticilerin yasalara bağlı kaldığı görüşleri ortaya çıkmıştır. Eğitimin özelleşmesinin hukuki sorunlar doğurabileceği görüşleri de ifade edilmiştir.

References

  • Akcan, E. (2013). Genel eğitim sınıflarındaki kaynaştırma öğrencileri için Milli Eğitim Bakanlığı tarafından belirlenen eğitim-öğretim etkinliklerinin uygulanma düzeyinin araştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aslan, E. A. (2020). Toplumsal Statü ve Okul Seçimleri: Kültürel Sermaye Yatırımı Olarak Özel Okullar. Alternatif Politika, 12(2), 382-423.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bingöl, B. (2012). Türkiye için bir eğitim hukuku teorisinin gerekliliği. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi, 2(2), 25-38.
  • Bozyiğit, S. (2017). Özel Okulların Eğitim Hizmetlerine İlişkin Veli Beklentisi ve Algısı: Nitel Bir Araştırma, International Congress on Political, Economic and Social Studies, 2(3), 521-543.
  • Creswell, J., W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri (M. Bütün, & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Cropley, A. (2002). Qualitative research methods. An introduction for students of psychology and education. University of Latvia: Zinatne.
  • Çerezci, Ö. (2015). Okul öncesi eğitim kurumlarında yapılan kaynaştırma eğitimi uygulamalarının kaynaştırma kriterleri açısından değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta İstenmeyen Öğrenci Davranışlarıyla İlgili Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 255-269.
  • Çiftçi, A. (1993). Türk Eğitim Hukuku, Ankara.
  • Dönmez, B. ve Cömert, M. (2009). Öğretmen adaylarının, kendilerinin ve uygulama öğretmenlerinin sınıf içi istenmeyen öğrenci davranışları ile baş etme konusundaki yeterliliklerine ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2), 47-55.
  • Gözübüyük, Ş. (1993). Hukuka giriş ve hukukun temel kavramları. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Gürler, M. (2020). Devlet Okuluyla Özel Okul Arasındaki Farklar. Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(1), 1-6.
  • Gürşimşek, I. ve Saygılı, G. (2008). Sınıfta istenmeyen davranışlara ilişkin öğrenci görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 152-159.
  • Güzel, N. (2014). Kaynaştırma öğrencisi olan ilköğretim öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin yaşadıkları sorunlar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaboğlu, İ. Ö. (2007). Anayasa yargısı: Avrupa modeli ve Türkiye. Ankara: İmge Kitabevi
  • Karaman-Kepenekci, Y. (2011). Eğitim Yöneticilerinin Hukuk Eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(1), 1-16.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi (17.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keleş, Z. (2010). İlköğretim okulları birinci kademe sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlarla baş etme yöntemleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kepenekçi, Y., K. (2004). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Eğitim Mevzuatına ilişkin Görüşleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3(6), 159-174.
  • Melekoğlu, M. A. (2014). Characteristics of inclusive classrooms in Turkey. The Journal of the International Association of Special Education, 15(2), 24-30
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2016). Genişletilmiş bir kaynak kitap: Nitel veri analizi. SA Altun, A. Ersoy Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Neyişci Karakaş, B. (2005). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinde gözlenen istenmeyen davranışları ve öğretmenlerin bunlarla başa çıkma yöntemleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Manisa.
  • Nezihoğlu, G. Ö. ve Sabancı, A. (2010). İlköğretim okul yöneticilerinin görüşlerine göre öğrencilerin istenmeyen davranışları ve bu davranışlarla başa çıkma yöntemleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 41-53.
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 14(3), 459-496.
  • Sadioğlu, Ö. (2011). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırmaya ilişkin sorunları, beklentileri ve önerilerine yönelik nitel bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Siyez, D., M. (2009). Liselerde görev yapan öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına yönelik algıları ve tepkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 67-80.
  • Şenay, K. (2011). İlköğretim Okulları Birinci Kademede Görevli Yönetici Ve Öğretmen Algılarına Göre İstenmeyen Öğrenci Davranışları Ve Önleme Yöntemler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şener, G. (2018). Eğitimin Hukuksal Temelleri. Mukadder Boydak Özan ve Tuncay Yavuz Özdemir (Ed.), Eğitim Bilimine Giriş (s.153-182). Ankara: Asos Yayınları.
  • Tolunay, A., K. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıfta Karşılaştıkları İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Bu Davranışlara Karşı Kullandıkları Başetme Yöntemleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Uygun, S. (2003). Türkiye'de dünden bugüne özel okullara bir bakış (gelişim ve etkileri). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 107-120.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. ve Batu, E. (2016). Farklı Branştan İlkokul Öğretmenlerinin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı, Yasal Düzenlemeler ve Kaynaştırma Uygulamaları Hakkındaki Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(3), 247-268 . DOI: 10.21565/ozelegitimdergisi.267316
  • Zeybek, Ö. (2015). İlköğretim okullarındaki İngilizce öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüş ve önerileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.

Teachers' Views Regarding The Education

Year 2022, Issue: 62, 332 - 353, 01.05.2022
https://doi.org/10.21764/maeuefd.995390

Abstract

As in many areas in social life, there are many legal texts about education. The education-teaching process is carried out in line with these legal concepts. In this study, it was aimed to determine the opinions of teachers regarding education law. In the study, the phenomenology pattern, which is among the qualitative research methods, was used. The study group of the research consists of 29 teachers studying master without thesis at Fırat University. Teachers were asked to answer five open-ended questions posed. The data obtained were analyzed by the content analysis method. Opinions have emerged that the existing laws are not sufficient for the prevention or solution of problems. Among the most common legal problems; It has been stated that there are situations such as student absenteeism, student violence, teacher's rights and responsibilities, teacher violence, injustice towards teachers. Also, it has been revealed that problems experienced in educational institutions have negative effects and administrators adhere to the law. Opinions were expressed that the privatization of education may have legal problems.

References

  • Akcan, E. (2013). Genel eğitim sınıflarındaki kaynaştırma öğrencileri için Milli Eğitim Bakanlığı tarafından belirlenen eğitim-öğretim etkinliklerinin uygulanma düzeyinin araştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aslan, E. A. (2020). Toplumsal Statü ve Okul Seçimleri: Kültürel Sermaye Yatırımı Olarak Özel Okullar. Alternatif Politika, 12(2), 382-423.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bingöl, B. (2012). Türkiye için bir eğitim hukuku teorisinin gerekliliği. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi, 2(2), 25-38.
  • Bozyiğit, S. (2017). Özel Okulların Eğitim Hizmetlerine İlişkin Veli Beklentisi ve Algısı: Nitel Bir Araştırma, International Congress on Political, Economic and Social Studies, 2(3), 521-543.
  • Creswell, J., W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri (M. Bütün, & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Cropley, A. (2002). Qualitative research methods. An introduction for students of psychology and education. University of Latvia: Zinatne.
  • Çerezci, Ö. (2015). Okul öncesi eğitim kurumlarında yapılan kaynaştırma eğitimi uygulamalarının kaynaştırma kriterleri açısından değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta İstenmeyen Öğrenci Davranışlarıyla İlgili Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 255-269.
  • Çiftçi, A. (1993). Türk Eğitim Hukuku, Ankara.
  • Dönmez, B. ve Cömert, M. (2009). Öğretmen adaylarının, kendilerinin ve uygulama öğretmenlerinin sınıf içi istenmeyen öğrenci davranışları ile baş etme konusundaki yeterliliklerine ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2), 47-55.
  • Gözübüyük, Ş. (1993). Hukuka giriş ve hukukun temel kavramları. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Gürler, M. (2020). Devlet Okuluyla Özel Okul Arasındaki Farklar. Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(1), 1-6.
  • Gürşimşek, I. ve Saygılı, G. (2008). Sınıfta istenmeyen davranışlara ilişkin öğrenci görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 152-159.
  • Güzel, N. (2014). Kaynaştırma öğrencisi olan ilköğretim öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin yaşadıkları sorunlar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaboğlu, İ. Ö. (2007). Anayasa yargısı: Avrupa modeli ve Türkiye. Ankara: İmge Kitabevi
  • Karaman-Kepenekci, Y. (2011). Eğitim Yöneticilerinin Hukuk Eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(1), 1-16.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi (17.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keleş, Z. (2010). İlköğretim okulları birinci kademe sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlarla baş etme yöntemleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kepenekçi, Y., K. (2004). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Eğitim Mevzuatına ilişkin Görüşleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3(6), 159-174.
  • Melekoğlu, M. A. (2014). Characteristics of inclusive classrooms in Turkey. The Journal of the International Association of Special Education, 15(2), 24-30
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2016). Genişletilmiş bir kaynak kitap: Nitel veri analizi. SA Altun, A. Ersoy Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Neyişci Karakaş, B. (2005). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinde gözlenen istenmeyen davranışları ve öğretmenlerin bunlarla başa çıkma yöntemleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Manisa.
  • Nezihoğlu, G. Ö. ve Sabancı, A. (2010). İlköğretim okul yöneticilerinin görüşlerine göre öğrencilerin istenmeyen davranışları ve bu davranışlarla başa çıkma yöntemleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 41-53.
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 14(3), 459-496.
  • Sadioğlu, Ö. (2011). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırmaya ilişkin sorunları, beklentileri ve önerilerine yönelik nitel bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Siyez, D., M. (2009). Liselerde görev yapan öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına yönelik algıları ve tepkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 67-80.
  • Şenay, K. (2011). İlköğretim Okulları Birinci Kademede Görevli Yönetici Ve Öğretmen Algılarına Göre İstenmeyen Öğrenci Davranışları Ve Önleme Yöntemler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şener, G. (2018). Eğitimin Hukuksal Temelleri. Mukadder Boydak Özan ve Tuncay Yavuz Özdemir (Ed.), Eğitim Bilimine Giriş (s.153-182). Ankara: Asos Yayınları.
  • Tolunay, A., K. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıfta Karşılaştıkları İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Bu Davranışlara Karşı Kullandıkları Başetme Yöntemleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Uygun, S. (2003). Türkiye'de dünden bugüne özel okullara bir bakış (gelişim ve etkileri). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 107-120.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. ve Batu, E. (2016). Farklı Branştan İlkokul Öğretmenlerinin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı, Yasal Düzenlemeler ve Kaynaştırma Uygulamaları Hakkındaki Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(3), 247-268 . DOI: 10.21565/ozelegitimdergisi.267316
  • Zeybek, Ö. (2015). İlköğretim okullarındaki İngilizce öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüş ve önerileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Hakan Polat 0000-0002-0271-3747

Murat Demirkol 0000-0003-3108-3219

Tuncay Yavuz Özdemir 0000-0002-5361-7261

Publication Date May 1, 2022
Submission Date September 14, 2021
Published in Issue Year 2022 Issue: 62

Cite

APA Polat, H., Demirkol, M., & Özdemir, T. Y. (2022). Eğitim Hukukuna İlişkin Öğretmen Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(62), 332-353. https://doi.org/10.21764/maeuefd.995390