Bu araştırmanın amacı belirlenen demografik özelliklerin (çocuk yaş, cinsiyet, kardeş sayısı, anne eğitim durumu) ve anne tutumlarının çocukların öz düzenleme becerileri üzerine etkisini incelemektir. Araştırma, nicel araştırma yaklaşımında, korelasyonel araştırma modelindedir. Çalışma grubunu 279 anne oluşturmaktadır. Veriler internet ortamında, ‘Dört-Altı Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeği’ ve “Hamel Anne Tutum Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi yapılırken T testi, anova ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Bulgulara göre, kardeş sayısı, anne eğitim seviyesi, anne tutumları ve öz düzenleme becerileri arasında anlamlı ilişki olduğu görülmektedir. Anne tutumunu etkileyen faktörlere bakıldığında; çocuk cinsiyeti, yaşı, kardeş sayısı ve anne eğitim seviyesinin anlamlı değişikliğe sebep olduğu bulunmuştur. Çocuğun cinsiyeti, yaşı ve öz düzenleme becerileri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.
The objective of this study is to analyze the affects of demographic variables (child age, gender, number of siblings, mother education level) and maternal attitudes on children's self-regulation skills. The research was designed in the quantitative research approach, the correlational research model. The study group consists of 279 mothers. The data were collected on the internet using a questionnaire program using the 'Self-Regulation Skills Scale for 4-6 Years-Old Children' and the 'Hamel Mother Attitude Scale'. For analyzing the data, t-test, anova, and correlation analysis were used. According to the findings, there was a significant relationship between the number of siblings, maternal education level, maternal attitudes and self-regulation skills. Considering the factors affecting maternal attitude, it was found that child gender, age, number of siblings and mother's education level affected maternal attitude. No significant relationship was found between the child's gender, age, and self-regulation skills.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 28, 2022 |
Submission Date | November 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 64 |