This research aims to determine the environmental literacy levels of child development undergraduate students. Given that environmental awareness should be instilled to our children from a very young age, students of child development who will raise children and be role models for them should be environmentally literate individuals. Case study, one of the qualitative research methods, was used in the research. Eight undergraduate students studying in the department of Child Development and enrolled in vocational elective course named Environmental Education in Early Childhood were participated in the research. The data were collected with the semi-structured interview developed by the researchers, the activity plans prepared for environmental education in pre-school education and the nature diaries of the students. When the students’ environmental literacy level is examined, the students lack cognitive knowledge, but students’ affective awareness of the environment increased, and at the behavioral level, most of them exhibited some environmentally friendly behaviors in their own lives. These findings show that educators, who have a great impact on children, should add various courses on environmental education to higher education programs and these courses should be practice-oriented than to be theoretical in order to to raise environmentally literate children.
Günümüzde küresel ısınma, hızlı kentleşme, hava kirliliği gibi pek çok çevre sorunu ile karşılaşılmaktadır. Özellikle çevre bilincinin çocuklara küçük yaşta kazandırılması düşünüldüğünde; çocukları yetiştirecek ve onlara rol model olacak çocuk gelişimi öğrencilerinin çevre okuryazarı bireyler olmaları gerektiği anlaşılmaktadır. Bu araştırmanın amacı; Erken Çocuklukta Çevre Eğitimi dersini alan Çocuk Gelişimi ön lisans öğrencilerinin çevre okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmaya Çocuk Gelişimi bölümünde okuyan ve Erken Çocuklukta Çevre Eğitimi dersini mesleki seçmeli olarak alan 8 ön lisans öğrencisi katılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış görüşme formu, okul öncesi eğitimde çevre eğitimine yönelik hazırlanmış etkinlik planları ve öğrencilerin doğa günlükleri ile toplanmıştır. Öğrencilerin çevre okur yazarlıkları incelendiğinde; bilişsel düzeyde bilgi eksikliklerinin olduğu ancak duyuşsal yönde çevreye olan farkındalıklarının arttığı, davranışsal düzeyde ise çoğunun kendi yaşamlarında bir takım çevre dostu davranışlar sergiledikleri görülmüştür. Bu bulgular, çevre okuryazarı çocuklar yetiştirebilmek için; çocuklar üzerinde büyük etki uyandıran eğitimcilerin yüksek öğrenim programlarına çevre eğitimine yönelik çeşitli derslerin eklenmesi ve bu derslerin daha çok uygulamaya yönelik yürütülmesi gerektiğini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 28, 2022 |
Submission Date | April 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 64 |