Adams (1963)’ın eşitlik teorisine göre; çalışanlar eşit muamele görmeyi istemektedir ve bu istek motivasyonu etkilemektedir. Eşitlik kuramı bireylerin girdi ve çıktılarını diğer iş görenlerin girdi ve çıktıları ile karşılaştırdığını kabul etmektedir. Bu doğrultuda birey eşitsizliği azaltmaya güdülenmektedir. Kişi kendi girdi / ödül oranı ile karşılaştırdığı diğerlerinin oranı arasında eşitlik aramaktadır. Bu araştırmada amaç Adams’ın Eşitlik Teorisine göre öğretmenlerin çalıştıkları örgüte ilişkin adalet algılarının nasıl olduğunu; bu algıların işe ve örgüte yönelik tutumlarını nasıl etkilediğini belirlemektir. Araştırma nitel araştırma yönteminde ve olgubilim desenindir. Araştırma verileri görüşme tekniğinden yararlanılarak, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde NVIVO11 nitel araştırma paket programı kullanılarak betimsel ve içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Antalya ilinde 5 merkez ilçesinde bulunan 6 farklı resmi mesleki ve teknik ortaöğretim kurumu’nda görev yapan ve amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi yoluyla seçilen dokuz öğretmen oluşturmaktadır. Yapılan araştırmada öğretmenlerin bireysel çabalarına karşılık örgütten elde ettiği maddi ve manevi çıktıları karşılaştırdığı bununla birlikte kendini bulunduğu örgüt içinde ve dışında çalışanlar ile kıyaslayarak duygusal bir çıkarımda bulunduğu, öğretmenlerin yaptıkları karşılaştırmalar sonucunda ağırlıklı olarak motivasyonlarını olumsuz yönde etkileyecek nitelikte algılara sahip oldukları görülmüştür. Yapılan araştırmada ve daha önce yapılan çalışmalarda elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde Adams'ın Eşitlik Teorisi'nin öğretmenlerin iş tatminleri, adalet duyguları, iş motivasyonları duygularını anlamada faydalı bir bakış açısı sunduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | July 29, 2023 |
Publication Date | April 29, 2023 |
Submission Date | October 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 66 |