Research Article
BibTex RIS Cite

COVID-19 SALGIN DÖNEMİNDE VELİ OLMAK UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNE İLİŞKİN VELİ DENEYİMLERİ

Year 2023, Issue: 66, 631 - 657, 29.04.2023
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1162391

Abstract

Bu çalışmanın amacı COVID-19 salgın döneminde uzaktan eğitim sürecine ilişkin velilerin yaşadıkları deneyimleri irdelemektir. Çalışma, nitel araştırma desenlerinden olan fenomenolojik araştırma deseniyle tasarımlanmıştır. Bu bağlamda bu çalışmanın katılımcıları; söz konusu dönemde çocuğu uzaktan eğitim sürecine katılan, bu deneyimi yaşayan velilerden oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenmiş ve çocuğu uzaktan eğitim sürecine katılan 10 veliden oluşmuştur. Veri toplama sürecinde yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler, içerik analiz yöntemiyle irdelenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde MAXQDA 2020 programı kullanılmıştır. Katılımcılardan elde edilen veriler doğrultusunda 3 alt tema oluşturulmuştur. Söz konusu temalar, “Uzaktan eğitim”, “Psikolojik deneyimler”, “Uyum süreci” olarak belirlenmiştir. Araştırma sonucunda velilerin COVID-19 salgın döneminde uzaktan eğitim süreci ile ilgili farklı deneyimler yaşadıkları tespit edilmiştir. Söz konusu süreçte katılımcılar, eğitimin devamlılığının sağlanmasına rağmen etkileşimin sınırlı olması, artan rol ve sorumluluklarının ortaya çıkması, çocuklarıyla sürece ilişkin çatışma yaşamaları vb. nedenlerle yıprandıklarını, günlük rutinlerinde yaşadıkları değişimin kendilerini zorladığını ifade etmişlerdir.

References

  • Ak, A., Oral, B., & Topuz, V. (2018). Marmara Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu uzaktan öğretim sürecinin değerlendirilmesi. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2(1), 71-80.
  • Akbaş, Ö. Z., & Dursun, C. (2020). Koronavirüs (COVID-19) pandemisi sürecinde özel alanına kamusal alanı sığdıran çalışan anneler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 78-94.
  • Altunel, M., & Özoğul, E. T. (2020). 5 soru: Koronavirüs salgınında veliler. https://www.setav.org/5-soru-koronavirus-salgininda-veliler Erişim tarihi: 10 Mayıs 2021.
  • Anderson, J. (2020). The coronavirus pandemic is reshaping education. quartz. https://qz.com/1826369/how-coronavirus-is-changing-education/ Erişim tarihi: 07 Mayıs 2021.
  • Aral, N., & Kadan, G. (2021). Pandemi sürecinde okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları problemlerin incelenmesi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 99-114.
  • Arat, T., & Bakan, Ö. (2014). Uzaktan eğitim ve uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 363-374.
  • Arslan, K., Arı, A. G., & Kanat M.H. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 57, 192–206.
  • Austin, E. K. (2009). Limits to technology-based distance education in MPA curricula. Journal of Public Affairs Education, 15(2), 161-176.
  • Başaran, M, Doğan, E, Karaoğlu, E., & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (COVID-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209, 368-397. https://dergipark.org.tr/en/pub/egitim/issue/54643/753149
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). COVID-19 Pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Electronic Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Bozkurt, A., & Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to coronavirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), I-VI.
  • Bozkurt, A., Jung, I., Xiao, J., Vladimirschi, V., Schuwer, R., Egorov, G., & Paskevicius, M. (2020). A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal Of Distance Education, 15(1), 1-–126.
  • Cornelius-White, J. (2007). Learner-centered teacher-student relationships are effective: A metaanalysis. Review of Educational Research, 77(1), 113–143.
  • Creswell, J. W. (2002). Research design: Qualitative, quantitative. and mixed methods approaches.(2. baskı). Sage Publications.
  • Çetin, M., & Kıral, B. (2021). Pandemi, veli ve çocuk yönetimi. Uluslararası Sosyal Bilimlerde Mükemmellik Arayışı Dergisi, 1(1), 30-44.
  • Demir, S., & Kale, M. (2020). Öğretmen görüşlerine göre, COVID-19 küresel salgını döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 15(8), 3445-3470.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1994). Introduction: Entering the field of qualitative research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research. Sage.
  • Dolmaz, M., & Metin, Ö. (2021). Ebeveynlerin gözüyle COVID-19'un eğitim-öğretim sürecine ve sosyal hayatlarına etkileri. Uluslararası Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(1), 96-121.
  • Fidan, M. (2020). COVID-19 belirsizliğinde eğitim: İlkokulda zorunlu uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43. Doi: https://doi.org/10.29065/usakead.736643
  • Geertz, C. (1973). The interpretation of cultures. Basic Books.
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş (A. Ersoy & P. Yalçınoğlu, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Green, P. (2020). Risks to children and young people during COVID-19 pandemic. The BMJ, 369. Doi: https://doi.org/10.1136/bmj.m1669
  • Hatipoğlu, A., & Kavas, E. (2016). Veli yaklaşımlarının öğretmen performansına etkisi. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 5(4),1012-1034.
  • Kuzu, Ç. İ. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde uygulanan ilkokul uzaktan eğitim programı (Eba tv) ile ilgili veli görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 505-527.
  • Lincoln, Y.S., & Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Özdoğru, M. (2021). COVID-19 sürecinde değişen veli rolleri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 35-50.
  • Patton, M. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Sage Publications. Saltuk, M. C., & Erciyes, C. (2020). Okul öncesi çocuklarda teknoloji kullanımına ilişkin ebeveyn tutumlarına dair bir çalışma. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 4(2), 106-120.
  • Selvitopu, A., & Köroğlu, G. (2022). Öğretmenlerin sınıf içi gündelik deneyimleri: Fenomenolojik bir çalışma. Yaşadıkça Eğitim, 36(1), 51-65.
  • SETA (Siyaset Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı), (2020). Koronavirüs salgınında veliler. http://covid19.setav.org/koronavirus- salgininda-veliler_26 Erişim tarihi: 01 Mayıs 2021.
  • TEDMEM (Türk Eğitim Derneği), (2020). COVID-19 sürecinde eğitim: Uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri (TEDMEM Analiz Dizisi 7).
  • TÜBA (Türkiye Bilimler Akademisi), (2020). COVID-19 pandemi değerlendirme raporu.
  • Üstündağ, A. (2021). Pandemi sırasında ebeveynlerin uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 572-589.
  • Varshneya, A. K. (2017). Distance learning through ICT: Benefits and challenges. Journal of Advanced Research in English & Education, 2(3), 6-9.
  • Yıldırım, O., & İpek, İ. (2020). Yeni koronavirüs salgını dolayısıyla gündeme gelen sosyal izolasyon ve gönüllü karantina döneminde internet ve sosyal medya kullanımı. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (52), 69-94.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. baskı). Seçkin.
  • Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H., & Arın Yılmaz, D. (2020). Farklı eğitim kademelerindeki öğrencilere verilen uzaktan eğitim hizmetinin veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 477-503.
  • Yin, R. K. (2003). Applications of case study research (2.baskı). Sage.
  • Yurtbakan, E., & Akyıldız, S. (2020). Sınıf öğretmenleri, ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerin COVID-19 izolasyon döneminde uygulanan uzaktan eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Turkish Studies, 15(6), 949-977.
Year 2023, Issue: 66, 631 - 657, 29.04.2023
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1162391

Abstract

References

  • Ak, A., Oral, B., & Topuz, V. (2018). Marmara Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu uzaktan öğretim sürecinin değerlendirilmesi. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2(1), 71-80.
  • Akbaş, Ö. Z., & Dursun, C. (2020). Koronavirüs (COVID-19) pandemisi sürecinde özel alanına kamusal alanı sığdıran çalışan anneler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 78-94.
  • Altunel, M., & Özoğul, E. T. (2020). 5 soru: Koronavirüs salgınında veliler. https://www.setav.org/5-soru-koronavirus-salgininda-veliler Erişim tarihi: 10 Mayıs 2021.
  • Anderson, J. (2020). The coronavirus pandemic is reshaping education. quartz. https://qz.com/1826369/how-coronavirus-is-changing-education/ Erişim tarihi: 07 Mayıs 2021.
  • Aral, N., & Kadan, G. (2021). Pandemi sürecinde okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları problemlerin incelenmesi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 99-114.
  • Arat, T., & Bakan, Ö. (2014). Uzaktan eğitim ve uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 363-374.
  • Arslan, K., Arı, A. G., & Kanat M.H. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 57, 192–206.
  • Austin, E. K. (2009). Limits to technology-based distance education in MPA curricula. Journal of Public Affairs Education, 15(2), 161-176.
  • Başaran, M, Doğan, E, Karaoğlu, E., & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (COVID-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209, 368-397. https://dergipark.org.tr/en/pub/egitim/issue/54643/753149
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). COVID-19 Pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Electronic Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Bozkurt, A., & Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to coronavirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), I-VI.
  • Bozkurt, A., Jung, I., Xiao, J., Vladimirschi, V., Schuwer, R., Egorov, G., & Paskevicius, M. (2020). A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal Of Distance Education, 15(1), 1-–126.
  • Cornelius-White, J. (2007). Learner-centered teacher-student relationships are effective: A metaanalysis. Review of Educational Research, 77(1), 113–143.
  • Creswell, J. W. (2002). Research design: Qualitative, quantitative. and mixed methods approaches.(2. baskı). Sage Publications.
  • Çetin, M., & Kıral, B. (2021). Pandemi, veli ve çocuk yönetimi. Uluslararası Sosyal Bilimlerde Mükemmellik Arayışı Dergisi, 1(1), 30-44.
  • Demir, S., & Kale, M. (2020). Öğretmen görüşlerine göre, COVID-19 küresel salgını döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 15(8), 3445-3470.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1994). Introduction: Entering the field of qualitative research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research. Sage.
  • Dolmaz, M., & Metin, Ö. (2021). Ebeveynlerin gözüyle COVID-19'un eğitim-öğretim sürecine ve sosyal hayatlarına etkileri. Uluslararası Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(1), 96-121.
  • Fidan, M. (2020). COVID-19 belirsizliğinde eğitim: İlkokulda zorunlu uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43. Doi: https://doi.org/10.29065/usakead.736643
  • Geertz, C. (1973). The interpretation of cultures. Basic Books.
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş (A. Ersoy & P. Yalçınoğlu, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Green, P. (2020). Risks to children and young people during COVID-19 pandemic. The BMJ, 369. Doi: https://doi.org/10.1136/bmj.m1669
  • Hatipoğlu, A., & Kavas, E. (2016). Veli yaklaşımlarının öğretmen performansına etkisi. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 5(4),1012-1034.
  • Kuzu, Ç. İ. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde uygulanan ilkokul uzaktan eğitim programı (Eba tv) ile ilgili veli görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 505-527.
  • Lincoln, Y.S., & Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Özdoğru, M. (2021). COVID-19 sürecinde değişen veli rolleri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 35-50.
  • Patton, M. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Sage Publications. Saltuk, M. C., & Erciyes, C. (2020). Okul öncesi çocuklarda teknoloji kullanımına ilişkin ebeveyn tutumlarına dair bir çalışma. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 4(2), 106-120.
  • Selvitopu, A., & Köroğlu, G. (2022). Öğretmenlerin sınıf içi gündelik deneyimleri: Fenomenolojik bir çalışma. Yaşadıkça Eğitim, 36(1), 51-65.
  • SETA (Siyaset Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı), (2020). Koronavirüs salgınında veliler. http://covid19.setav.org/koronavirus- salgininda-veliler_26 Erişim tarihi: 01 Mayıs 2021.
  • TEDMEM (Türk Eğitim Derneği), (2020). COVID-19 sürecinde eğitim: Uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri (TEDMEM Analiz Dizisi 7).
  • TÜBA (Türkiye Bilimler Akademisi), (2020). COVID-19 pandemi değerlendirme raporu.
  • Üstündağ, A. (2021). Pandemi sırasında ebeveynlerin uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 572-589.
  • Varshneya, A. K. (2017). Distance learning through ICT: Benefits and challenges. Journal of Advanced Research in English & Education, 2(3), 6-9.
  • Yıldırım, O., & İpek, İ. (2020). Yeni koronavirüs salgını dolayısıyla gündeme gelen sosyal izolasyon ve gönüllü karantina döneminde internet ve sosyal medya kullanımı. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (52), 69-94.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. baskı). Seçkin.
  • Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H., & Arın Yılmaz, D. (2020). Farklı eğitim kademelerindeki öğrencilere verilen uzaktan eğitim hizmetinin veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 477-503.
  • Yin, R. K. (2003). Applications of case study research (2.baskı). Sage.
  • Yurtbakan, E., & Akyıldız, S. (2020). Sınıf öğretmenleri, ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerin COVID-19 izolasyon döneminde uygulanan uzaktan eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Turkish Studies, 15(6), 949-977.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Gülşen Köroğlu

Abdullah Selvitopu

Early Pub Date July 29, 2023
Publication Date April 29, 2023
Submission Date August 15, 2022
Published in Issue Year 2023 Issue: 66

Cite

APA Köroğlu, G., & Selvitopu, A. (2023). COVID-19 SALGIN DÖNEMİNDE VELİ OLMAK UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNE İLİŞKİN VELİ DENEYİMLERİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(66), 631-657. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1162391