Beynin ve sinir sisteminin fizyolojisi, anatomisi ve biyokimyasını inceleyen nörobilimin öğrenme ile ilişkisi son yıllarda araştırmacıların oldukça ilgisini çekmektedir. Bu ilgi nöroeğitim kavramını ortaya çıkarmıştır. Nöroeğitim, nörobilim ve eğitim arasında bir köprü görevi görmektedir. Öğrenmeyi farklı bir perspektiften inceleyen nöroeğitim alanında çalışacak araştırmacılara yol göstereceği düşünülerek yapılan bu araştırmanın amacı, Web of Science’ta fen eğitimi ve nörobilim ilgili yapılan çalışmaların bibliyometrik analiz yoluyla incelenmesidir. Çalışma kapsamında toplam 93 makale incelenmiştir. Çalışma kapsamında yayınların yazarlara, yazarlar arası ilişkiye, WOS kategorilerine, anahtar kelimelere, ülkelerdeki yayın sayılarına, yıllara ve indexlere göre incelenmiştir. Sonuç olarak en fazla yayın yapan yazarların sırasıyla Dubinsky, Michlin ve Pate olduğu; ilişkili yazarların Dubinsky, Roehring, Michlin ve Guzey olduğu; WOS kategorilerine göre dağılımında en fazla Education Educational Research ve Education Scientific Disciplines kategorilerinde yayın bulunduğu; ülkelere göre yayın sayısı dağılımında en fazla yayınla USA olduğu; en fazla yayının 2020’de yapıldığı; indexlere göre en fazla yayının SSCI’da olduğu belirlenmiştir.
The relationship between learning and neuroscience, which examines the physiology, anatomy and biochemistry of the brain and nervous system, has attracted the attention of researchers in recent years. This interest gave rise to the concept of neuroeducation. Neuroeducation acts as a bridge between neuroscience and education. The aim of this research, which is thought to guide researchers who will work in the field of neuroeducation, which examines learning from a different perspective, is to examine the studies on science education and neuroscience in Web of Science through bibliometric analysis. A total of 93 articles were examined within the scope of the study. Within the scope of the study, the publications were examined according to the authors, the relationship between the authors, WOS categories, keywords, the number of publications in the countries, years and indexes. As a result, the authors who published the most were Dubinsky, Michlin and Pate, respectively; associated authors are Dubinsky, Roehring, Michlin and Guzey; According to the WOS categories, the most publications were in the Education Educational Research and Education Scientific Disciplines categories; In the distribution of the number of publications by country, the USA with the highest number of publications; the most publications were made in 2020; According to the indexes, it was determined that the most publications were in SSCI.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2023 |
Submission Date | March 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 67 |