Abstract
The study was conducted to determine the compliance of nursing students with first clinical experience with their care roles. The research was conducted on 190 students who gained their first clinical experience in a nursing faculty (in İzmir, Turkey). A demographic questionnaire and Nursing Care Role Orientation Scale were used for data collection. It was found that the mean age of the students was 20.74 ± .98, 75.3% were female, 62.1% preferred the nursing profession, 84.7% considered caring as the main duty of the nurse, and 72.6% had the experience of caregiving. The mean score of Nursing Care Role Orientation Scale was 80.92 ± 8.13 (66-105), “collaboration”, “research”, “nurse-patient interaction” and “autonomy” factor mean scores were 27.78±4.68(16-40), 24.94±2.82(20-33), 18.3±3.13(12-25) and 9.88±1.93(5-15) respectively. It is seen that the student nurses with first clinical experience have high compliance with their care roles. The students who stated that caregiving was the duty of the nurse had higher compliance with their general care roles and that the students who had the experience of providing care for someone had higher compliance with their collaboration and interaction care roles.
Key Words: Student, Nursing, Clinical experience.
Öz
Bu çalışma, ilk klinik deneyim yaşayan hemşirelik öğrencilerinin bakım rollerine uyumlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma bir hemşirelik fakültesinde (İzmir, Türkiye) ilk klinik tecrübelerini kazanan 190 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında, demografik form ve Hemşirelik Bakımı Rolü Oryantasyon Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin yaş ortalamasının 20.74 ± .98, % 75.3'ünün kadın,% 62.1'inin hemşirelik mesleğini tercih ettiği, % 84.7'sinin bakımı hemşirenin temel görevi olarak kabul ettiği ve % 72.6'sının bakım deneyimi olduğu bulunmuştur. Hemşirelik Bakımı Rolü Oryantasyon Ölçeği puan ortalaması 80,92 ± 8,13 (66-105), “işbirliği”, “araştırma”, “hemşire-hasta etkileşimi” ve “otonomi” faktör ortalama puanları sıraıyla 27,78 ± 4,68 (16-40), 24.94 ± 2.82 (20-33), 18.3 ± 3.13 (12-25) ve 9.88 ± 1.93 (5-15) olduğu belirlenmiştir. İlk klinik deneyime sahip öğrenci hemşirelerin bakım rollerine yüksek derecede uyumlu oldukları görülmektedir. Bakımın hemşirenin temel görevi olduğunu belirten öğrencilerin, genel bakım rollerine daha fazla uyumlu oldukları ve birisine bakım sağlama deneyimi olan öğrencilerin işbirliği ve etkileşim bakım rollerine daha fazla uyumlu oldukları belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Hemşirelik, Öğrenci, Klinik deneyim.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2020 |
Submission Date | May 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |