BibTex RIS Cite

Classification of Basic Movement Skills In Dance Training

Year 2016, Volume: 9 Issue: 17, 9 - 28, 01.12.2016

Abstract

Dance is a enterily phisical activity which forefront of aesthetic and artistic properties. Therefore, this art form is depending of the dancer’s phisical ability and the skill of expression. İn the dance courses, dancers who learn body awareness can control their body movements and obtain more knowledge about their body and its capability. The individuals, who learn body awareness, will be informed how to use their body for functional purposes. Also, they might have experience to express their feelings and thoughts to the others. The purpose is to better interpret a thought and feeling by the dancer. The first priority it is believed of the dance training is improving the motor skills such as locomotor, non-locomotor, and manipulative. Although diversity and instability of dance training programs between trainers, the main intention is the progress the motor skills. It is envisaged that to have success in dance and sports activities, it is necessary to improve basic movement skills. In this study, basic movement skill tranining strenghtens the coordinations between mind and body, as well as, to be highlighted to imortance of dance training.

DANS EĞİTİMİNDE TEMEL HAREKET BECERİLERİNİN SINIFLANDIRILMASI

Year 2016, Volume: 9 Issue: 17, 9 - 28, 01.12.2016

Abstract

Estetik ve sanatsal özelliklerin ön planda olduğu dans, bütünüyle fiziksel bir aktivitedir. Bu bağlamda, tamamen dansçının fiziksel hareket yeteneği ve anlatım ustalığına bağlı bir sanat formudur. Dans derslerinde, beden farkındalığı edinen bireyler, hareketlerini istendik türde kontrol ederek, bedenleri ile ilgili daha fazla bilgi ve beceri elde edebilirler. Beden farkındalığı kazanan bireyler, bedenlerini fonksiyonel amaçlar için nasıl kullanmaları gerektiği konusunda bilgilenecekleri gibi, duygularını ifade etmeyi ve fikirlerini başkalarına iletme konusunda da deneyim sahibi olabilirler. Burada amaç, bir düşünce veya duygunun, dansçı tarafından daha iyi yorumlanabilmesini sağlamaktır. Dans eğitiminde kullanılan programların eğiticilere ve kurumlara göre çeşitlilik göstermesine rağmen, bu programların çoğunda öncelikli hedef motor becerilerin (locomotor, non-locomotor, manipülatif) geliştirilmesi olduğu düşünülmektedir. Dansta ve sportif oyunlarda başarılı olunabilmesi için öncelikle temel hareket becerilerinin geliştirilmesi gerektiği öngörülmektedir. Bu çalışmada, temel hareket eğitiminin, zihin ve beden arasındaki koordinasyonu güçlendirdiği, aynı zamanda gerek performansa dayalı gerekse serbest zaman aktivitesi olarak dans eğitimindeki önemi vurgulanmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA87YA58JC
Journal Section Articles
Authors

Zeynel Turan This is me

Hatice Çamlıyer This is me

Publication Date December 1, 2016
Submission Date December 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 9 Issue: 17

Cite

APA Turan, Z., & Çamlıyer, H. (2016). DANS EĞİTİMİNDE TEMEL HAREKET BECERİLERİNİN SINIFLANDIRILMASI. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 9(17), 9-28.