BibTex RIS Cite

FANTASTIC HORROR ICONS IN POPULAR HORROR FILMS OF THE WEST: CURSED ONES THAT EARTH DOES NOT ACCEPT

Year 2018, Volume: 11 Issue: 24, 178 - 193, 12.12.2018
https://doi.org/10.12981/mahder.470832

Abstract

Cinema, that appears in early
19th century preserves its popularity as a politic vehicle in every age with
technological developments from its first days to today, in the context of
narratives, representations and its potential about power of transformation.

On the
other hand, “earth” has become to be the subject of many disciplines, from
myths
to religion,
from folk tales to art, from l
aw to sociology, by relating to existence, life, after
and before; and it remains the subject of many disciplines, too.

The
most prominent fantastic horror figures of "horror films", preserving
their day-to-day popularity and still appearing in different productions on
both white screen and other mass communication tools, are undoubtedly
vampires, zombies, Frankenstein’s creatures who appears as
results of scientists’ experiments on dead people.







In this study, fantastic
horror characters in horror films of Western origin but globally popular have
been handled from the early years of cinema to today.
These characters’  position which are actually dead but stuck
between life and death as being “evil that earth does not accept” is examined
in the meaning of representation. Meanings attributed to cinematic codes in
horror films are evaluated in relation with “earth accepts/ does not accept”.

References

  • ATANASOSKI, Neda. (2007). “Dracula as Ethnic Conflict: The Technologies of “Humanitarian Intervention” in the Balkans during the 1999 NATO Bombing of Serbia and Kosovo”. Editor. Scott, N., Monster and the Monstrous Myths and Metaphors of Enduring Evil (ss. 61-79). Amsterdam-New York: Rodopi
  • ELIADE, Mircea. (2009). Dinler Tarihine Giriş. (Çev. Lale Arslan Özcan), 2. Basım, İstanbul: Kabalcı Yayınevi .
  • FRAYLING, Christopher. (Der.). (2009). Vampirizm. (Çev.: Elif Ersavcı), İstanbul: Varlık Yayınları.
  • KEARNEY, Richard. (2012). Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar. (Çev.: Barış Özkul), İstanbul: Metis Yayınları.
  • MCNALLY, David. (2015). Piyasanın Ucubeleri Zombiler, Vampirler ve Küresel Kapitalizm. (Çev.: İdil Çetin), Ankara: Dipnot Yayınları.
  • MORETTI, Franco. (2005). Mucizevi Göstergeler. (Çev.: Zeynep Altıok Akatlı), İstanbul: Metis Yayınları
  • NEOCLEOUS, Mark. (2015). Canavar ve Ölü. (Çev.: Ahmet Bekmen), İstanbul: H2O Yayıncılık.
  • ODELL, Colin ve BLANC, Michelle. (2011). Korku Sineması. (Çev.: Ali Toprak), İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • PASİN, Gülay ER. (2013). Vampirin Kültür Tarihi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • RYAN, Michael ve KELLNER, Douglas (2010). Politik Kamera. (Çev.: Elif Özsayar), 2. Basım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SCOGNAMILLO, Giovanni ve diğerleri. (2011). Vampir Manifestoları. İstanbul: Marjinal Kitap.
  • SEGAL, Robert A. (2012). Mit. (Çev.: Nursu Örge), Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.

BATI KÖKENLİ POPÜLER KORKU FİLMLERİNDEKİ FANTASTİK KORKU İKONLARI: TOPRAĞIN KABUL ETMEDİĞİ LANETLİLER

Year 2018, Volume: 11 Issue: 24, 178 - 193, 12.12.2018
https://doi.org/10.12981/mahder.470832

Abstract

19.
yüzyılın sonlarında ortaya çıkan sinema, başlangıcından bugüne kadar,
teknolojinin de ilerlemesiyle birlikte anlatıları, temsiliyet biçimleri ve onun
dönüştürücü gücünün potansiyeli bağlamında, politik bir araç olarak her dönem
popülaritesini korumuştur.
Toprak”
ise, varoluş, yaşam, sonrası ve öncesiyle ilişkilendirilerek mitolojiden
dinlere, halk anlatılarından sanata, hukuktan sosyolojiye kadar birçok
disiplinin konusu olmuştur ve olmaya da devam etmektedir.

”Korku
filmleri”nin, günümüze kadar popülaritesini korumuş ve hala hem beyaz perdede,
hem de diğer kitle iletişim araçlarında farklı prodüksiyonlarda boy gösteren en
belirgin fantastik korku figürleri, hiç şüphesiz ki vampirler, zombiler, ölü
insanlar üzerinde yapılan bilimsel deneyler sonucu ortaya çı
kan Frankenstein’ın yaratıklarıdır.





Bu
çalış
mada, sinemanın ilk yıllarından
bugüne kadar Batı kökenli ancak küresel ölçekte  pop
üler olmuş korku filmlerindeki
fantastik korku karakterlerinin aslında ölü olmasına rağmen, ölümle yaşam
arasına sıkışmış bir noktada, “toprağın kabul etmediği kötüler” olarak
temsiliyet biçimleri incelenmiştir. Korku filmlerinde sinemasal kodlara
atfedilen anlamlar, “toprağın kabul ettikleri/etmedikleri”yle
ilişkilendirilerek değerlendirilmiştir. 

References

  • ATANASOSKI, Neda. (2007). “Dracula as Ethnic Conflict: The Technologies of “Humanitarian Intervention” in the Balkans during the 1999 NATO Bombing of Serbia and Kosovo”. Editor. Scott, N., Monster and the Monstrous Myths and Metaphors of Enduring Evil (ss. 61-79). Amsterdam-New York: Rodopi
  • ELIADE, Mircea. (2009). Dinler Tarihine Giriş. (Çev. Lale Arslan Özcan), 2. Basım, İstanbul: Kabalcı Yayınevi .
  • FRAYLING, Christopher. (Der.). (2009). Vampirizm. (Çev.: Elif Ersavcı), İstanbul: Varlık Yayınları.
  • KEARNEY, Richard. (2012). Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar. (Çev.: Barış Özkul), İstanbul: Metis Yayınları.
  • MCNALLY, David. (2015). Piyasanın Ucubeleri Zombiler, Vampirler ve Küresel Kapitalizm. (Çev.: İdil Çetin), Ankara: Dipnot Yayınları.
  • MORETTI, Franco. (2005). Mucizevi Göstergeler. (Çev.: Zeynep Altıok Akatlı), İstanbul: Metis Yayınları
  • NEOCLEOUS, Mark. (2015). Canavar ve Ölü. (Çev.: Ahmet Bekmen), İstanbul: H2O Yayıncılık.
  • ODELL, Colin ve BLANC, Michelle. (2011). Korku Sineması. (Çev.: Ali Toprak), İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • PASİN, Gülay ER. (2013). Vampirin Kültür Tarihi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • RYAN, Michael ve KELLNER, Douglas (2010). Politik Kamera. (Çev.: Elif Özsayar), 2. Basım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SCOGNAMILLO, Giovanni ve diğerleri. (2011). Vampir Manifestoları. İstanbul: Marjinal Kitap.
  • SEGAL, Robert A. (2012). Mit. (Çev.: Nursu Örge), Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Articles
Authors

Bilgehan Ece Şakrak 0000-0002-1648-1449

Publication Date December 12, 2018
Submission Date October 15, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 11 Issue: 24

Cite

APA Şakrak, B. E. (2018). BATI KÖKENLİ POPÜLER KORKU FİLMLERİNDEKİ FANTASTİK KORKU İKONLARI: TOPRAĞIN KABUL ETMEDİĞİ LANETLİLER. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 11(24), 178-193. https://doi.org/10.12981/mahder.470832