In creation myths
traditionally, the primitive-human can be said to be what material was created
from it in a particular society. But universally, it is understood that man
perceives everything as a starting point for the soil, which sees itself and
all living beings as the main food source. That is why in many myths, human are
reported to have been created from the soil. In the myths of Turkish creation,
the situation is slightly different. As it is known, in the previous periods
before the Turks came to the stage of history, the myths of creation from trees
are seen. However, in later periods, especially the changes of the Turkish
tribes in the way of the (Inner Asia) Steppe and therefore the way of life,
must be reflected in their myths. In short, I do not think it will be enough
alone to explain the myths of creation from the soil in the myths of Turkish
creation only through the contacts with heavenly
religions.
Yaratılış mitlerinde
geleneksel olarak ilk insanlar, belirli bir toplumun çevresinde hangi doğal
varlıklar daha fazlaysa ondan yaratılmışlardır, denilebilir. Ancak evrensel
olarak insanın, hem kendisinin hem de tüm canlıların temel besin kaynağı olarak
gördüğü toprağı aynı zamanda her şeyin çıkış noktası olarak algıladığı
anlaşılmaktadır. Bu yüzden birçok mitte insanın topraktan yaratıldığı
aktarılmıştır. Türk yaratılış mitlerinde ise durum biraz daha farklıdır.
Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkmadan önceki dönemlerinde ağaçtan
yaratılma mitleri görünmektedir. Ancak sonraki dönemlerde, özellikle Türk
boylarının büyük oranda bozkıra çıkışları ve dolayısıyla da hayat tarzlarındaki
değişiklik söz konusu mitlerine de yansımış olmalıdır. Kısacası Türk yaratılış
mitlerindeki topraktan yaratılma mitlerinin sadece semavi dinlerle olan
temaslarıyla açıklanmasının tek başına yeterli olmayacağı kanısındayız.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 12, 2018 |
Submission Date | October 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 24 |