Occupying a pivotal position in Turkish life prior to Islam, folk
healers or shamans, were subjected to disintegration in their tasks they took
over subsequent to conversion to Islam. Many tasks carried out by these folk
healers began to be conducted by other individuals dubbed different names as an
outcome of the socio-cultural conditions emerging from the newly adopted
religion and accordingly. One of their foremost missions was to heal diseases.
In this respect, the folk healers given different names overtook the medical
missions carried out by these shamans.
Healing centres has
had a pivotal role within Turkish folk medicine. Healing one or more diseases
benefitting heavily from religious-magical powers like shamans, these clinics
acquired their healing powers through various means, one of which is dreams.
Having significant functions and roles in different religions and cultures,
dreams represented an initiation of these centres’ healing authority
acquisition as well as being an introduction to shamanism and devotion to god.
Dreams in the tradition of folk medicine centres earned individuals an
identity, informed him about his entitlement to healing profession, unearthed
the innate healing ability he acquired consciously or unconsciously, reinforced
and endorsed his healing powers and got his the authority of these
capabilities, thereby enhancing his dignity in the eye of the society.
İslamiyet’ten
önce Türklerin yaşamında önemli bir konumda bulunan kam/şamanlar, İslamiyet’ten
sonra üzerlerinde taşıdıkları vazifeler bakımından bir çözülmeye maruz
kalmışlardır. Tarihi süreçte kam/şaman adlarıyla şöhret olmuş bu kişiler
tarafından icra edilen pek çok vazife, yeni din ve buna bağlı olarak ortaya
çıkan yeni sosyo-kültürel şartların etkisiyle farklı isimlerle anılan kimseler
tarafından yapılmaya başlanmıştır. Onların İslamiyet’ten önceki en önemli
vazifelerinden biri de hastalıkların tedavisiydi. Bu bağlamda kam/şamanın yerine
getirdiği vazifelerden olan tedavi görevini de çeşitli isimlerle anılan halk
hekimleri üstlenmiştir. İşte bu halk hekimlerinden biri de ocaklardır.
Türk
halk hekimliği içerisinde sağaltma ocaklarının önemli bir yeri vardır.
Kamlar/şamanlar gibi daha çok dinsel-büyüsel yöntemleri kullanarak bir veya
birden çok hastalığı tedavi eden ocaklar, sağaltma güçlerini çeşitli yollardan
elde etmişlerdir. Bunlardan
biri de rüyadır. Pek çok kültürde ve dinde önemli
işlevlere sahip olan rüyalar, Türk kültürü içerisinde kamlığa/şamanlığa giriş
ve âşıklığa başlamada olduğu gibi bazı ocakların bu vasfı kazanmaları için de
bir başlangıç olmuştur. Ocaklık
geleneği içerisinde rüya, kişiye yeni bir kimlik ve kişilik kazandırmış, ona sağaltma
vazifesini icra etme görevi bahşedildiğini haber vermiş, ocaklığa yatkın olan
bireyin bilinçaltının derinliklerinde gizli olan bu gücü, yeteneği, gün yüzüne
çıkarmış, onun bilinçli ya da bilinçsiz bir biçimde elde ettiği tedavi yöntem
ve teknikleriyle ilgili birikimi kullanmasına vesile olmuş, ocaklığını pekiştirmiş, tescillemiş, ona bu
yeteneğini ve gücünü kullanma konusunda ilahî bir ruhsat vermiş ve bu bağlamda
da onun toplum nazarındaki değerini arttırmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Folklore |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2019 |
Submission Date | September 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 28 |