The
word “deri” comes from the word “tirik”, which is used in the sense of tax paid
to the khan in old Turkish tribes. This etymological meaning is the best
indication that leather is a value for our culture in our social and economic
history. Today, leather which is used to make shoes, clothes, decorative home
and office goods, and even furniture and which was used in old Turkish
societies from the caps to boots, from back packs toharness, was also used as
“parchment”- writing material due to its durability and because it can be
stored for many years. Parchment is of great archaeological importance due to
its cultural role. There are many detailed studies on the technical structure
of parchment, production technology, conservation and restoration and
application areas. But it was revealed that there is no academic and scientific
study about the latest craftsmen who still deal with parchment production in
Turkey. In this study, it has been tried to give information about İsmail Araç
and his apprentices Demet Sağlam Tokbay and Nesrin Ermiş, who continue the
parchment production in our country with traditional methods. In addition, the
current usage areas of the parchment are examined by interviewing with
craftsmen, on-site research and documentation with photographs. As a result of
the study, the fact that there are very few masters who know the parchment
production by using a completely natural and traditional method without using
technological tools and chemicals is a problem as in all other handicrafts and
crafts. Therefore, in order to sustain this cultural value of Anatolia, new
craftsmen should be trained and necessary support should be provided for this
profession.
Deri kelimesi, eski Türk
boylarında hakana ödenen vergi anlamında kullanılan “tirik” kelimesinden gelmektedir. Bu etimolojik anlam, toplumsal ve
ekonomik tarih açısından derinin, aslında kültür açısından bir değer olduğunun
en güzel göstergesidir. Günümüzde ayakkabılarda, giysilerde, dekoratif ev ve
ofis eşyalarında hatta mobilyada ve eski Türk toplumlarında da kalpaklarda, çizmelerde,
sırt çantalarında, hayvanların koşum takımlarında kullanılan deri, dayanıklılığı
ve uzun yıllar bozulmadan saklanabildiği için yazı materyali – “parşömen” olarak
da kullanılmıştır. Parşömen, kendisine yüklenen kültür rolü gereği büyük
arkeolojik öneme sahiptir. Parşömenin teknik yapısı, üretim
teknolojisi, konservasyon ile restorasyonu ve kullanım alanları ile ilgili
ayrıntılı pek çok çalışma mevcuttur. Ancak günümüzde halen parşömen üretimi
yapan son ustalar hakkında akademik ve bilimsel herhangi bir çalışmaya
rastlanılmamıştır. Bu çalışmada, parşömen üretimini geleneksel yöntemlerle devam
ettiren başta İsmail ARAÇ ve yetiştirdiği ustalar Demet SAĞLAM TOKBAY ve Nesrin
ERMİŞ hakkında bilgi verilmeye çalışılmıştır. Ayrıca, parşömenin günümüzdeki
kullanım alanları; ustalar ile söyleşi, yerinde araştırma ve fotoğraflarla
belgelendirme yöntemleri ile incelenmiştir. Çalışma sonucunda, teknolojik alet
ve kimyasal madde kullanmadan tamamen doğal ve geleneksel yöntem ile parşömen
üretimini bilen çok az sayıda ustanın olması, diğer tüm el sanatları ve zanaatlarında
da olduğu gibi bir sorun olarak karşımıza çıkmıştır. Bu yüzden Anadolu’ya ait
bu kültürel değerin yaşatılabilmesi için yeni ustalar yetiştirmeli ve bu
mesleğe gereken destek sağlanmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2019 |
Submission Date | September 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 28 |