The line of social realism in Turkish cinema is a trend that can be observed in examples from the early 1960s to the late 1980s. This genre of cinema, which places social issues at the center of its language and facilitates their discussion in the minds of viewers, lost its momentum toward the end of the 1980s. However, by the late 2000s, examples of this trend began to re-emerge in Turkish cinema. One of the most significant aspects of the film Çoğunluk (Majority), which we consider part of Turkish cinema's social realism tradition, is its effort to analyze Turkish society from a class-based perspective alongside its simple and calm cinematic language. While narrating the story of an upper-class Turkish family and their son, the film aims to deeply portray the inner dynamics of the conservative Turkish upper class and their relationships with individuals outside their social class. Our study seeks to explore the class-based structure of the film through sociological analyse of the characters and events presented throughout the narrative. The film contributes to the sociological analysis of Turkish society from a social sciences perspective and offers a lens on Turkish youth through the character of Mertkan, the family’s son. Positioned at the intersection of cinema and sociology, the film necessitates an analysis that incorporates elements from both disciplines.
Türk sinemasında toplumsal gerçekçilik çizgisi 1960’ların başından 1980’lerin sonuna kadar örneklerini gözlemleyebildiğimiz bir çizgidir. Toplumsal sorunları kendi sinema dilinin merkezine yerleştiren ve sorunların seyircinin zihninde tartışılmasına aracılık eden bu sinema türü, 80’lerin sonunda gücünü yitirmiş ancak 2000’li yılların sonunda örnekleri Türk Sineması’nda tekrardan karşımıza çıkmaya başlamıştır. Türk sinemasının toplumsal gerçekçilik çizgisine dahil olduğunu düşündüğümüz Çoğunluk filminin en önemli noktası, sade ve dingin sinema dilinin yanı sıra, Türk toplumunu sınıfsal bir perspektiften analiz etme çabasıdır. Çoğunluk filmi bize bir Türk üst sınıf ailenin ve ailenin oğlunun hikâyesini anlatırken, muhafazakâr Türk üst sınıfının iç dinamikleri ile aynı üst sınıfın üst sınıftan olmayan kişilerle kurduğu ilişkileri de derinlemesine resmetmeyi amaçlamaktadır. Makalemiz, senaryo boyunca karşımıza çıkan kişi ve olayları sosyolojik analiz yardımıyla inceleyerek, filmin 'sınıf' kavramına dayalı yapısını irdelemeyi amaçlayacaktır. Film, hem sosyal bilim literatürü açısından Türk toplumunun sınıfsal analizine katkıda bulunmakta, hem de ailenin oğlu Mertkan karakteri üzerinden Türk toplumunun gençlerine bir bakış sunmaktadır. Filmin sinema ve sosyoloji disiplinlerinin kesişim noktasında durması, filmin analizinin her iki disiplinin unsurlarıyla gerçekleştirilmesini elzem kılar.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2025 |
Publication Date | June 28, 2025 |
Submission Date | October 19, 2024 |
Acceptance Date | June 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 50 |