Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRK POPÜLER MÜZİKLERİNDE YEDİ ZAMANLI RİTİMLER

Year 2025, Volume: 18 Issue: 50, 1159 - 1171, 28.06.2025
https://doi.org/10.12981/mahder.1575649

Abstract

Popüler müzik denildiğinde ilk akla gelen özelliklerden biri de, bir popülasyonun azımsanmayacak çoğunluğu tarafından sevilen, beğenilen, tüketilen müzik türü olduğudur. Bir müzik ürününü tüketicisi nezdinde beğenilir yapan şeyin onun kurgusunda yer alan tüm dinamikleriyle yani yapısal özellikleriyle ve tüketicinin müzik algı estetiği ile yakından ilişkisi olduğu göz ardı edilemeyecek bir gerçektir. Öte yandan akılda kolay kalıcı olması, kolay anlaşılabilir, kolay algılanabilir olması gibi özellikleri popülerliğinin diğer belirteçlerindendir. Dünyanın farklı coğrafyalarındaki yerel kültürlerin içindeki popüler müziklerde ya da küresel bazda popülerliğe sahip müzik ürünleri arasında üretimsel açıdan benzerlikler bulunur. Müzikteki zaman kavramı açısından bakıldığında karmaşık ritimlere sahip olmayan, tempo tutularak eşlik edilebilen, eğer söz unsuruna sahip ise ezberlenmesi kolay ve akılda kalıcılığı olan sözlere sahip, basit melodilerden türetilmiş müziklerin daha fazla tüketilmesi tesadüfi değildir. Bu makale çalışmasında da Türk popüler müzik türlerindeki yedi zamanlı ritim kalıpları konu edilmiş ve müziğin üretimine dair kurgulanışta bu ritim kalıplarının yapısallığı üzerinde durulmuştur. Türk Müziği nazariyatında yer alan yedi zamanlı usûller ile ilişkileri de örnekler gösterilerek irdelenmiş ve bu alanda çalışma yapan araştırmacılara katkı sunulması hedeflenmiştir.

Ethical Statement

-

Supporting Institution

-

Project Number

001

Thanks

-

References

  • Ayas, O.G. (2019). Müzik sosyolojisi-kuramsal bir giriş. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Baldan, O. - Özpek, A. (2020) Pop musikisi, Türk pop musikisinde 25 eserin makamsal analizi. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kanat, E. (2023). Türkiye’de popüler müziğin benzerliğini oluşturan ortak unsur: Ritim yapıları. İstanbul: İTÜ Lisansüstü Eğitimi Enstitüsü Yayımlanmış Doktora Tezi.
  • Karahasanoğlu, S. vd. (2019). 2007- 2017 yılları arasında Türkiye’nin popüler müzik şarkı sözlerinin betimsel ve semiyotik analizinde tekrar ve kalıplaşmış- bireysel yan anlamlar. Uluslararası Müzik ve Bilimler Sempozyumu Bildirileri, 679-682, İstanbul: İTÜ Tmdk Yayınları.
  • Kuyucu, M. (2016). Theodor W. Adorno’nun perspektifinden popüler Türk müziğinde standartlaşma sorunsalı. TRT Akademi, 1(1), 188-208.
  • Özer, Y. (2003). Popüler müzik incelemesinde etnografi. Popüler Müzik Araştırmaları Dergisi, 1(1), 37-50.
  • Yarkın, F. (2014). Türk musikisinde usuller. İstanbul: Pan Yayıncılık.

SEVEN-BEAT RHYTHMS İN TURKISH POPULAR MUSİC

Year 2025, Volume: 18 Issue: 50, 1159 - 1171, 28.06.2025
https://doi.org/10.12981/mahder.1575649

Abstract

One of the first characteristics that comes to mind when talking about popular music is that it is a genre loved, appreciated, and consumed by a significant majority of a population. It is an undeniable truth that what makes a music product appealing to consumers is closely related to all the dynamics involved in its structure, as well as the consumer's aesthetic perception of music. Additionally, features such as being catchy, easily understandable, and readily perceivable are other indicators of its popularity. Within the popular music of various local cultures around the world, or among globally popular music products, there are production-related similarities. From the perspective of the concept of time in music, it is not coincidental that music characterized by simple melodies, non-complex rhythms, and lyrics that are easy to memorize and catchy, if present, tends to be consumed more. This article discusses seven-beat rhythmic patterns in Turkish popular music, focusing on the structural aspects of these rhythms in the context of music production. The relationships with the seven-beat modes found in the theory of Turkish music have also been explored with examples, aiming to contribute to researchers working in this field.

Project Number

001

References

  • Ayas, O.G. (2019). Müzik sosyolojisi-kuramsal bir giriş. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Baldan, O. - Özpek, A. (2020) Pop musikisi, Türk pop musikisinde 25 eserin makamsal analizi. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kanat, E. (2023). Türkiye’de popüler müziğin benzerliğini oluşturan ortak unsur: Ritim yapıları. İstanbul: İTÜ Lisansüstü Eğitimi Enstitüsü Yayımlanmış Doktora Tezi.
  • Karahasanoğlu, S. vd. (2019). 2007- 2017 yılları arasında Türkiye’nin popüler müzik şarkı sözlerinin betimsel ve semiyotik analizinde tekrar ve kalıplaşmış- bireysel yan anlamlar. Uluslararası Müzik ve Bilimler Sempozyumu Bildirileri, 679-682, İstanbul: İTÜ Tmdk Yayınları.
  • Kuyucu, M. (2016). Theodor W. Adorno’nun perspektifinden popüler Türk müziğinde standartlaşma sorunsalı. TRT Akademi, 1(1), 188-208.
  • Özer, Y. (2003). Popüler müzik incelemesinde etnografi. Popüler Müzik Araştırmaları Dergisi, 1(1), 37-50.
  • Yarkın, F. (2014). Türk musikisinde usuller. İstanbul: Pan Yayıncılık.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Musicology and Ethnomusicology
Journal Section Articles
Authors

Erkan Kanat 0000-0002-5695-4589

Project Number 001
Early Pub Date June 28, 2025
Publication Date June 28, 2025
Submission Date October 29, 2024
Acceptance Date June 2, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 18 Issue: 50

Cite

APA Kanat, E. (2025). TÜRK POPÜLER MÜZİKLERİNDE YEDİ ZAMANLI RİTİMLER. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 18(50), 1159-1171. https://doi.org/10.12981/mahder.1575649