BibTex RIS Cite

Primary school students’ opinions about forest: A qualitative study

Year 2010, Volume: 1 Issue: 2, 150 - 166, 01.12.2010

Abstract

The aim of this study is determined to examine the seventh class students’ in the city center Primary School of Burdur, view on forests, using qualitative research techniques. This study is made by totally 343 seventh class students who study in the city center Primary Schools in Burdur between the education years of 2007-2008. Most part of the sudents in Primary School, Seem to have taken measures on saving forests. Seem to have had series of projects on the purpose of developing and increasing forests. Seem to have thought that forests are important for the logical economy Seem to have not attended any activities towards improving forests. Seem to have travelled in the forest to have a nice time and get entertained. Seem to, from the answers they give, have comprehended the importance and value of the forest in human life, how much human beings are in need of forests, and human life could no longer exist without the existence of the forests.

References

  • Aslan, S., Alkan, H., & Eker, M. (2008). 2/B Uygulamalarına İlişkin Bazı Sorunlar: Isparta- Aksu Yöresi Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 1, 101- 108.
  • Ayaz, H., & İnanç, S. (2009). 1Türkiye’de Özel Ormanlar (Karadere-Kışlak Özel Ormanı Örneği). II. Ormancılıkta Sosyo-Ekonomik Sorunlar Kongresi, 55- 64.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Celepler Yayıncılık, No:3, 310s. Trabzon.
  • Genç, H., Demirkaya, H., & Karasakal, G. (2009). İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Orman Kavramını Algılamaları: Fenomenografik Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1, 34- 48.
  • Demirkaya, H. (2005). Burdur’da Yaşayan Üniversite Öğrencilerinin Burdur’un Ekonomik Durumuna İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. I.Burdur Sempozyumu, 976- 981.
  • Demirkaya, H., & Genç, H. (2006). Ormana İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14, 39- 46.
  • Demirkaya, H. (2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Küresel Isınma Kavramını Algılamaları ve Öğrenme Stilleri: Fenomenografik Bir Analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8, 727- 752.
  • Frost, C. J. (2000). Comparing Attitudes About Forests Between Young Adults in North – Central Florida and The Peruvian Amazon. (Unpublished Master Thesis- Yayınlanmamış Doktora Tezi).
  • Marton, F. (1981). Phenomenography-describing conceptions of the world around us. Instructional Science, 10, 177-200.
  • Marton, F. (1994). Phenomenography. In the International Encyclopedia of Education. Second Edition, Eds. Torsten Husen ve T. Neville Postlethwaite. Pergamon. 8, 4424- 4429. http://www.ped.gu.se/biorn/phgraph/civil/main/2res.appr.html, Erişim Tarihi: 11.09. 2008.
  • OGM, (2005-2006). Orman Nedir? http://www.ogm.gov.tr/bilgi/orman_02.htm, Erişim Tarihi: 12.02.2009
  • OGM, (2005-2006) Ormanların Faydaları. http://www.ogm.gov.tr/bilgi/orman_03.htm, Erişim Tarihi: 12.02.2009.
  • Tunçel, H. (2002). Türk Öğrencilerin Zihin Haritalarında İslam Ülkeleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 83-103.
  • Türküm, A. S. (2006). Çağdaş Toplumda Çevre Sorunları ve Çevre Bilinci. http://www.aof.anadolu.edu.tr/kitap/IOLTP/1268/unite 10.pdf. Erişim Tarihi: 07/06/2010

İlköğretim öğrencilerinin ormana ilişkin görüşleri: Nitel bir araştırma

Year 2010, Volume: 1 Issue: 2, 150 - 166, 01.12.2010

Abstract

The aim of this study is determined to examine the seventh class students’ in the city center Primary School of Burdur, view on forests, using qualitative research techniques. This study is made by totally 343 seventh class students who study in the city center Primary Schools in Burdur between the education years of 2007-2008. Most part of the sudents in Primary School, Seem to have taken measures on saving forests. Seem to have had series of projects on the purpose of developing and increasing forests. Seem to have thought that forests are important for the logical economy Seem to have not attended any activities towards improving forests. Seem to have travelled in the forest to have a nice time and get entertained. Seem to, from the answers they give, have comprehended the importance and value of the forest in human life, how much human beings are in need of forests, and human life could no longer exist without the existence of the forests.

References

  • Aslan, S., Alkan, H., & Eker, M. (2008). 2/B Uygulamalarına İlişkin Bazı Sorunlar: Isparta- Aksu Yöresi Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 1, 101- 108.
  • Ayaz, H., & İnanç, S. (2009). 1Türkiye’de Özel Ormanlar (Karadere-Kışlak Özel Ormanı Örneği). II. Ormancılıkta Sosyo-Ekonomik Sorunlar Kongresi, 55- 64.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Celepler Yayıncılık, No:3, 310s. Trabzon.
  • Genç, H., Demirkaya, H., & Karasakal, G. (2009). İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Orman Kavramını Algılamaları: Fenomenografik Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1, 34- 48.
  • Demirkaya, H. (2005). Burdur’da Yaşayan Üniversite Öğrencilerinin Burdur’un Ekonomik Durumuna İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. I.Burdur Sempozyumu, 976- 981.
  • Demirkaya, H., & Genç, H. (2006). Ormana İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14, 39- 46.
  • Demirkaya, H. (2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Küresel Isınma Kavramını Algılamaları ve Öğrenme Stilleri: Fenomenografik Bir Analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8, 727- 752.
  • Frost, C. J. (2000). Comparing Attitudes About Forests Between Young Adults in North – Central Florida and The Peruvian Amazon. (Unpublished Master Thesis- Yayınlanmamış Doktora Tezi).
  • Marton, F. (1981). Phenomenography-describing conceptions of the world around us. Instructional Science, 10, 177-200.
  • Marton, F. (1994). Phenomenography. In the International Encyclopedia of Education. Second Edition, Eds. Torsten Husen ve T. Neville Postlethwaite. Pergamon. 8, 4424- 4429. http://www.ped.gu.se/biorn/phgraph/civil/main/2res.appr.html, Erişim Tarihi: 11.09. 2008.
  • OGM, (2005-2006). Orman Nedir? http://www.ogm.gov.tr/bilgi/orman_02.htm, Erişim Tarihi: 12.02.2009
  • OGM, (2005-2006) Ormanların Faydaları. http://www.ogm.gov.tr/bilgi/orman_03.htm, Erişim Tarihi: 12.02.2009.
  • Tunçel, H. (2002). Türk Öğrencilerin Zihin Haritalarında İslam Ülkeleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 83-103.
  • Türküm, A. S. (2006). Çağdaş Toplumda Çevre Sorunları ve Çevre Bilinci. http://www.aof.anadolu.edu.tr/kitap/IOLTP/1268/unite 10.pdf. Erişim Tarihi: 07/06/2010
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Paper
Authors

Hasan Genç This is me

Hilmi Demirkaya This is me

Gülşah Karasakal This is me

Publication Date December 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Genç, H., Demirkaya, H., & Karasakal, G. (2010). İlköğretim öğrencilerinin ormana ilişkin görüşleri: Nitel bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 150-166.